بیش از سه تن آرتمیا در بندر شرفخانه آذربایجان‌شرقی تولید شد
بیش از سه تن آرتمیا در بندر شرفخانه آذربایجان‌شرقی تولید شد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه استان از ظرفیت قابل توجهی در توسعه شیلات و تولید آبزیان برخوردار است، گفت: در این راستا بیش از سه تن آرتمیا تنها از استخر ۲۰ هکتاری بندر شرفخانه شهرستان شبستر استحصال شده است.

قاسم جعفروند یکشنبه شب در یک گفت و گوی خبری با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در پرورش آرتمیا از ظرفیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: پرورش آرتمیا در حوضه دریاچه ارومیه در واقع کمک به احیاء دریاچه می باشد، زیرا پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی در حاشیه دریاچه ارومیه در حفظ و نگهداری از ذخایر آرتمیای موجود در این پهنه آبی نقش بسزایی ایفا می کند.

وی ادامه داد: عملیات کشت آرتمیا در بندر شرفخانه انجام شده که کمک شایانی به اقتصاد منطقه و استان خواهد کرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در  این استان حدود ۵۰۰ واحد تولید آبزی وجود دارد که سالیانه حدود ۶ هزار و ۸۱۲ تن انواع ماهیان گرمآبی و سردآبی را تولید می کنند.

وی افزود: عمده محل تولید ماهیان گرمآبی در استان، سدها و استخرهای ۲منظوره کشاورزی است که خوشبختانه شهرستان شبستر در استخرهای ۲ منظوره از کارنامه درخشانی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه تولید آبزیان در سطح استان با توجه به برنامه ابلاغی، از رشد ۱۱ درصدی برخوردار است، گفت: در شهرستان شبستر افزون بر ۲ هزار استخر ۲منظوره کشاورزی شناسایی شده که خوشبختانه ۲۵ درصد این استخرها ماهی دار هستند و پیش بینی می شود در سالجاری ۲۰۰ تن انواع ماهیان گرمآبی در این استخرها تولید شود.

جعفروند با تاکید بر این که شرط ماهی دار کردن استخرهای ۲ منظوره و کشاورزی، داشتن پروانه بهره برداری از چاه های کشاورزی است، افزود: مناسب بودن استخرهای کشاورزی برای ماهی دار کردن، حفظ و رعایت حجم آب مصرفی در استخر، رعایت عمق استاندارد در استخرها و رعایت میزان حق آبه در استخرهای ۲ منظوره و کشاورزی از شاخص ترین شرایط عمومی استخرهای دو منظوره و کشاورزی برای ماهی دار کردن این استخرها می باشد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: افزایش مصرف سرانه ماهی و تولیدات آبزی در سطح استان جزو وظایف و رسالت اصلی مدیریت شیلات استان است.

جعفروند گفت: تولید و پرورش ماهیان زینتی یکی دیگر از حوزه های فعالیتی مدیریت شیلات است که از دو سه دهه گذشته در شهرستان آذرشهر شروع شده و سالیانه افزون بر ۶ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در استان تولید می شود.