بسیج آذربایجان‌شرقی برای مقابله با کرونا
بسیج آذربایجان‌شرقی برای مقابله با کرونا

تبریز- بامدادفردا- تمامی ادارات، نهادها و ارگان‌های آذربایجان‌شرقی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بسیج شده و از چند روز قبل اقدامات پیشگیرانه در این خصوص آغاز شده است..

نخستین اقدام در این زمینه اعلام تعطیلی تمام مدارس و دانشگاه و مراکز علمی و آموزشی تا پایان هفته جاری از سوی کارگروه پدافند زیستی آذربایجان شرقی بود تا بدین طریق از تجمع افراد به خصوص جوانان و نوجوانان جلوگیری شود که البته ادامه این تعطیلی ها برای هفته های آینده نیز محتمل است.

در همین ارتباط شهرداری تبریز نیز به دلیل وسعت زیاد خدمات مدیریت شهریدست به اقدامات پیشگیرانه زده که ضدعفونی کردن اماکن عمومی و ایستگاه های اتوبوس و قطار شهری از جمله این اقدامات موثر است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری تبریز نیز با بیان اینکه این شرکت برای مقابله با ویروس کرونا تمهیدات ویژه، گسترده و مستمری را اتخاذ کرده است، افزود: با ورود ویروس کرونا به کشور و به رغم مشاهده نشدن موردی از این بیماری در تبریز، مجموعه قطار شهری اقدامات عملی گسترده ای را برای مواجهه با این بیماری آغاز کرده است که تداوم خواهد داشت.

سعید بشیریان اظهار داشت: همه قطارها و ایستگاه های متروی تبریز بیش از گذشته در ساعات معین شست و شو شده و برای پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری ضدعفونی می شوند.

بشیریان از نصب پوسترهای راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری های حاد تنفسی در قطارهای شهری تبریز خبر داد و گفت: انتظار می رود مسافران قطارشهری با رعایت موازین بهداشتی و اهتمام جدی بر اصول پیشگیرانه، ضمن حفظ سلامتی خود و دیگران مانع از شیوع کرونا شوند.

وی با اشاره به افزایش تقاضا برای مسافرت های درون شهری در آستانه سال نو، یادآوری کرد: مسافران می توانند به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در قطارها و به دنبال آن افزایش احتمال سرایت بیماری، ساعات غیر پیک را برای مسافرت خود انتخاب کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز نیز با اشاره به اینکه تجهیزات و ماشین آلات حمل زباله با مواد گند زدا و ضد ویروس، ضد عفونی می‌شوند، گفت: با توجه به تاکید مسئولان بهداشتی کشور و استان، اقدامات بازدارنده و پیشگیری کننده در حوزه مدیریت پسماند از سوی این سازمان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حال اجرا است.

علیرضا اصغری افزود: طی بخشنامه‌ای تمامی معاونین خدمات شهری شهرداری‌های مناطق ده گانه و پیمانکاران حوزه خدمات شهری، ملزم به استفاده از مواد گندزدا و ضد ویروس جهت پاکسازی و ضد عفونی کردن تجهیزات و ماشین آلات حمل زباله‌، به ویژه خودروهای حمل پسماندهای پزشکی شدند و سازمان به صورت تمام وقت پیگیر موضوع است.

وی ادامه داد: تمامی پیمانکاران حوزه خدمات شهری تبریز ملزم به تهیه ملزومات بهداشتی اعم از ماسک و دستکش هستند.

معاون بهداشتی رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه هیچ مورد کرونا مثبتی در استان نداریم، اظهار داشت: خوشبختانه با برخی اقدامات پیشگیرانه تاکنون موردی از این بیماری با آزمایش مثبت مشاهده نشده است و امیدواریم این روند تا پایان مرحله کنونی تداوم یابد.

عباسعلی درستی افزود: برای مبارزه با بازار سیاه، ماسک‌هایی از شرکت‌ها خریداری شده و در اختیار ما قرار گرفته است و این ماسک‌ها توسط خانه‌های بهداشت بین افرادی که صلاح دیده شوند، توزیع می‌شود.

در همین ارتباط دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز  آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه این مجموعه با محتکران و گران فروشان ماسک ها و تجهیزات بهداشتی و درمانی مربوط به مقابله و پیشگیری با کرونا برخورد جدی و قاطع می کند، از پلمپ سه داروخانه محتکر ماسک در تبریز خبر داد.

بابک محبوب علیلو ، گران فروشی، احتکار و عدم عرضه کالاهای مرتبط با سلامت شهروندان را دلیل پلمب داروخانه های فوق اعلام کرد که پرونده تخلف آنها در اداره کل تعزیرات حکومتی در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از هرگونه تخلف و سوء استفاده‌های احتمالی از سوی داروخانه‌ها و سایر واحدهای عرضه کننده ماسک و اقلام ضد عفونی مورد نیاز مردم، طی دستور قضایی از دستگاه‌های مسئول به ویژه از اداره کل تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی درخواست شده تا با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت از این واحدها بازدید و ضمن برخورد با موارد تخلف در صورت نیاز نسبت به پلمب آنها اقدام کنند.

محبوب علیلو اضافه کرد: در اجرای این دستور مقرر شده تیم‌های ویژه بازرسی از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول تشکیل و به طور مرتب به فعالیت داروخانه ها و واحدهای عرضه کننده ماسک و کالاهای مرتبط با سلامت مردم نظارت کنند.

به گزارش ایرنا، از روز گذشته تمامی آیین ها و مراسم ها، کنسرت ها، همایش ها و جلسات عمومی و مسابقات ورزشی در آذربایجان شرقی تعطیل شده است و تعدادی از نامزدهای پیروز انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نیز مراسم ها و جشن های پیروزی خود را لغو کرده اند.

  • منبع خبر : ایرنا