برنامه‌های هفته دفاع مقدس باید کیفی‌سازی شود
برنامه‌های هفته دفاع مقدس باید کیفی‌سازی شود

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: برنامه‌های هفته گرامیداشت دفاع مقدس باید کیفی‌سازی شود تا اثرگذاری آن بین نسل جوان و جدید ملموس‌تر بشود.

تراب محمدی در جلسه ستاد گرامیداشت چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس، هدف اصلی از برگزاری برنامه‌های مربوط به این هفته را آشنا ساختن نسل جوان با این دوران افتخارآمیز دانست که در آن دوران حضور نداشتند و نمی‌دانند در آن دوران چه اتفاقاتی رخ داده است.

وی با بیان اینکه باید در تاثیرگذاری برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس تمرکز بیش‌تری شود، اظهار داشت: فرهنگ دفاع مقدس دارای ظرفیتی بسیار وسیع برای جذب جوانان است و اگر تاکنون در این زمینه موفقیت هایی به دست نیامده است، ناشی از کم‌توجهی ما به کیفیت تاثیرگذاری برنامه‌هاست.

محمدی، بهره‌گیری از شیوه‌های نو، ادبیات و هنر را از جمله عوامل موثر در افزایش تاثیرگذاری برنامه‌های مربوط به دفاع مقدس دانست و ادامه داد: استکبار رسانه‌ای از طریق پمپاژهای خبری، هنری و سینمایی به دنبال ایجاد انحراف فکری در جوانان است.

وی با اشاره به شیوه‌های نوین استفاده‌شده در موزه‌ها و نمایشگاه‌ها برای جلب نظر مخاطبان، یادآور شد: با توجه به تمایل عموم مردم به تماشای ویدئوها و گراف‌های کوتاه، باید تولید محتوا در این سبک مورد توجه بیش‌تری قرار بگیرد و همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی استان باید در برپایی باشکوه این نمایشگاه ها همکاری کنند و نباید کلیه امور بر عهده یک نهاد یا سازمان قرار بگیرد.

محمدی ادامه داد: باید توجه داشت که در امان ماندن جوانان از تهاجم فرهنگی دشمنان تنها در سایه نهادینه شدن فرهنگ دفاع مقدس ممکن می باشد، هر لحظه و هر زاویه از دفاع مقدس دارای درس و پیام است.

وی استفاده از جهاد تبیین در این موضوع را بسیار لازم و ضروری بیان و اضافه کرد: وظیفه اصلی این موضوع بر عهده کسانی است که خود در دوران دفاع مقدس حضور داشته‌اند و از نزدیک وقایع آن روزگار را لمس کرده‌اند، گرچه تعداد رزمندگان حاضر در صحنه نبرد در مقایسه با کل جمعیت کشور زیاد نبود، اما تقریبا” همه مردم در آن سال‌ها با این موضوع درگیر بودند.

محمدی افزود: جوانانی که پس از سال ۱۳۶۷ متولد شده‌اند هیچ اطلاعی از علت و علل آغاز جنگ، حوادث مربوط به آن و همچنین دستاوردهای آن ندارند که همه این‌ها باید تبیین شده و به درستی روشنگری شود.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) از دفاع مقدس به‌ عنوان گنجینه عظیم یاد کرده‌اند، گفت: دفاع مقدس نتایج بسیاری برای ما به ارمغان داشت از جمله اینکه باعث افزایش خودباوری، مقاومت و عزت نفس ما شد، زیرا دشمن با راه انداختن این جنگ هشت ساله به دنبال خاموش کردن چراغ انقلاب اسلامی بود اما نه‌ تنها این هدف محقق نشد، بلکه نیروهای انقلاب روزبه‌روز رشد یافته و توانستند در مقابل زورگویان جهان بایستند.

محمدی اظهار داشت: اگر دفاع مقدس به درستی تبیین نشود، ارزش‌های آن توسط دشمنان تحریف شده و به نوع دیگری برای جوانان بیان خواهد شد.

به گفته وی هم اکنون روحیه شهادت‌طلبی، ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی در جوانان وجود دارد و حضور پرتعداد جوانان در میان مدافعان حرم موید همین مطلب است اما این روحیه باید بیش از این بارورتر شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه جهاد تبیین اصلی‌ترین راهبرد برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس است، گفت: به‌ مناسبت چهل و دومین سالگرد هفته دفاع مقدس تعداد  ۴۲ عنوان برنامه اصلی توسط نهادهای مختلف استان اجرا خواهد شد که شعار «ما مقاوم هستیم» به‌عنوان محور آن‌ها تعیین شده است.

امیر دریادار دوم رضا عباسی اصلی ترین هدف از برگزاری برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس را ترویج فرهنگ ولایت‌مداری، ایثار، شهادت، جهاد و خودباوری دینی و ملی بیان و اضافه کرد:علاوه بر برنامه‌های اصلی، ده‌ها برنامه مختلف نیز در سطح استان و  شهرها و روستاهای مختلف برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: تبیین قدرت دفاعی و وحدت نیروهای مسلح و بسیج مردمی برای ایجاد بازدارندگی در مقابله با تهدیدات خارجی، تبیین نقش هدایت و فرماندهی الهی ولی فقیه و رهبری در خلق حماسه‌ها و پیروزی‌ها، تبیین نقش حماسی و وحدت همه اقشار و اقوام در مقابله با استکبار، تبیین نقش عقلانیت در دفاع مقدس و دستاوردها و درس‌های آن در پیوند با شرایط حال و آینده کشور، تبیین نقش مقاومت و ایثار و شهادت در ارتقای امنیت و اقتدار ملی، نهادینه‌سازی ارزش‌ها و روحیه ایثار در جامعه و نیز تبیین الگوی رفتاری رزمندگان با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورایی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از مهم‌ترین راهبردهای برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس می باشد.