بارش ۲۲.۲ میلیمتری در مرند و کاهش هفت درجه ای دما در تبریز
بارش ۲۲.۲ میلیمتری در مرند و کاهش هفت درجه ای دما در تبریز

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته (۱۰ صبح دیروز تا ۱۰ صبح امروز) بیشترین بارندگی در مرند با ۲۲.۲ میلیمتر ثبت شده و دمای هوای تبریز در زمان حاضر هفت درجه نسبت به زمان مشابه دیروز کاهش یافته است.

محمد امیدفر روز دوشنبه در گفت و گویی، اظهار کرد: سامانه بارشی از شب گذشته وارد استان شده است و روز چهارشنبه از شدت فعالیت آن کاسته می شود.

وی ادامه داد: از فردا سه شنبه شدت وزش باد نیز در استان افزایش می یابد اما تغییرات قابل ملاحظه ای در دمای استان روی نخواهد داد.

امیدفر به گرم ترین و سردترین شهرهای استان در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد و گفت: میانه با ۲۰ درجه بالای صفر گرم ترین و ورزقان و بستان آباد با صفر درجه سردترین شهرهای استان بودند.

وی دمای فعلی تبریز را سه درجه بالای صفر اعلام کرد و گفت: دمای تبریز دیروز در همین ساعت ۱۰ درجه بالای صفر بود.

رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی، خواستار احتیاط در ترددهای جاده ای و مناطق کوهستانی، صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی، همراه داشتن تجهیزات ایمنی زمستانی و لباس گرم، اطمینان از سلامت فنی خودرو، لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی شد.

 آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.