بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی شدت می‌گیرد
بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی شدت می‌گیرد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با ادامه ناپایداری جوی تا عصر پنجشنبه، بارش‌ها در این استان شدت می‌گیرد.

«محمد امیدفر»، روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی این وضعیت تمامی نواحی استان را فرا می گیرد و موجب افزایش ابر، بارش باران گاهی به صورت رگبار همراه با غرش آذرخش می شود.

وی با بیان اینکه بارش برف در ارتفاعات دور از انتظار نیست، اظهار کرد: با تقویت سامانه بارشی و تشدید بارش های رگباری، احتمال آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه های فصلی و مسیل ها وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به کاهش پنج تا هشت درجه ای دما در این بازه زمانی، گفت: در این مدت با توجه به وزش نسبتا شدید باد، احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک و شکستن سرشاخه های درختان وجود دارد بنابراین محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و فرسوده ضروری است.

امیدفر، خواستار عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر شد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان است.