انجام روش بازیافت تخمک از راه شکم با پروب واژینال در استان
انجام روش بازیافت تخمک از راه شکم با پروب واژینال در استان

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- متخصص زنان و زايمان و فلوشيب تخصصي IVF گفت: روش بازیافت تخمک از راه شکم با پروب واژینال روش نوینی است که بدون آسیب به دوشیزگی افراد انجام می گیرد. این روش برای اولین بار در سال 2016 توسط اساتید یکی از دانشگاه های ترکیه انجام گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، دکتر خدیجه پویا، روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: مادر شدن، آرزوی هر بانویی است ولی با افزایش سن دختران، ذخیره تخمدان دختران کاهش می‌یابد و با توجه به تمایل دختران به افزایش تحصیلات و اشتغال و حضور پررنگ در جامعه امروز، باروری در سال‌های اخیر به تاخیر افتاده است.

وی ادامه داد: با پیشرفت علم، سرطان‌ها در سنین جوانی زودتر تشخیص داده می‌شوند و با توجه به اینکه بانوان جوانی که مبتلا به سرطان هستند طی رادیوتراپی و شیمی درمانی آسیب شدید به تخمدان آنها وارد می‌شود، دچار مشکل دربارداری می‌شوند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه در گذشته حفظ باروری با فریز جنین انجام می شد اما در حال حاضر امکان حفظ باروری با فریز تخمک وجود دارد، عنوان کرد: سن باروری عامل مهمی در باروری و کيفيت تخمک دختران بوده و باردار شدن با تخمک فريز شده مشکلی در آينده براي بانوان ما ايجاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: تخمک های فريز شده می توانند در ازمايشگاه ها نگهداری شوند و بعدها براي باردار شدن مورد استفاده قرار بگيرند و  بارداری هم بدون عارضه بوده و نوزاداني که حاصل فريز تخمک هستند نوزاداني سالم هستند .

دکتر پویا تاکید کرد: روش بازیافت تخمک از راه شکم با پروب واژینال روش نوینی است که بدون آسیب به دوشیزگی افراد انجام می گیرد. این روش برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ توسط اساتید یکی از دانشگاه های ترکیه انجام گرفته است.

جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۴ نفر از این طریق بازیافت تخمک انجام داده اند و حتی تعدادی از بانوان صاحب نوزاد شده اند.

وی درباره مزایای روش نوین گفت: این روش، روشی منحصر به فرد در دنیا است که روشی بسیار ایمن و موثردر بازیافت تخمک است که ضمن حفظ دوشیزگی دختران سبب حفظ باروری آنان می شود.

دکتر پویا بیان کرد: بانوان مجردی که دچار کاهش ذخیره تخمدان هستند و دختران مجردی که مبتلا به سرطان هستند، می توانند از این روش بهره بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: بنده به همراه یکی از همکاران بنام دکتر سارا سلیمانی راد شروع به اجرای این تکنیک پس از استعلام های لازم  در تبریز کردیم، تاکنون بر روی یازده نفر این روش اجرا شده و خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه ای نداشته اند و از لحاظ شرعی هم این روش هیچ ایرادی ندارد.

دکتر پویا تاکید کرد: بهترین سن برای فریز تخمک، زیر ۳۵ سال است و برای همین دختران در سنین باروری می‌توانند به آن اقدام کنند. پیش از انجام این روش نیز فرد، داروهای هورمونی جهت تحریک تخمک گذاری مقطعی مصرف می‌کند که پس از دو هفته، اثری از آن در بدن نخواهد ماند.

وی افزود: این روش به بیهوشی ۱۰ دقیقه‌ای نیاز دارد و یک ساعت بعد از آن، اثرات بیهوشی رفته و خود فرد می‌توانند به خانه بازگردد.

جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به مشکلات ناباروری در کشورمان، افزود: بر اساس آمارها، بیش از ۲۰ درصد زوج‌ها در ایران دچار مشکل ناباروری هستند ولی بر اساس مراجعاتی که به مطب متخصصان زنان و زایمان وجود دارد، گمان می‌رود که این عدد بیشتر باشد.

دکتر پویا خاطرنشان کرد: سالانه مبلغ کمی برای نگهداری تخمک داده می‌شود و پروسه تخمک کشی نیز چون الان فقط در مراکز خصوصی انجام می‌گیرد، حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. تخمک به مدت بیش از ۱۰ سال می‌تواند در تانکرهای مخصوص در مراکز ناباروری بماند و زمان لقاح نیز از تانکر مربوطه خارج و ذوب می‌شود و سپس با اسپرم همسر فرد لقاح داده می‌شود.