انتقال ۳۱ میلیارد مترمکعب گاز از طریق خطوط لوله منطقه هشت عملیات
انتقال ۳۱ میلیارد مترمکعب گاز از طریق خطوط لوله منطقه هشت عملیات

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-مدیر منطقه هشت عملیات گاز از انتقال ۳۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از طریق تاسیسات و خطوط لوله این منطقه در سال گذشته خبرداد.

فیروز خدائی روز سه شنبه در تشریح عملکرد سال گذشته این منطقه اظهار کرد: این میزان گاز طبیعی برای مصارف خانگی، نیروگاه ها، صنایع و صادرات از طریق تاسیسات این منطقه انتقال یافت.

وی افزود: با تدابیر لازم، برنامه ریزی منطقی و مدیریت صحیح، این منطقه عملیاتی توانست زمستان سال گذشته را بدون قطعی گاز با موفقیت پشت سر گذاشته و به تعهدات خود به درستی عمل کند.

وی گفت: امیدوارم در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده با حمایت از تولید کنندگان داخلی و خدمت رسانی مطلوب به مردم، بتوانیم شعار سال را جامه عمل بپوشانیم.

۴۶هزار کیلومتر از مسیر خطوط لوله در منطقه ۸ عملیات پایش شد

خدائی ادامه داد: به منظور حفظ حریم خطوط لوله انتقال گاز، سال گذشته ۴۶ هزار کیلومتر از مسیر خطوط لوله در منطقه هشت عملیات پایش شد

وی، هدف از بررسی و پایش های مستمر در خطوط لوله را صیانت از خطوط لوله گاز عنوان کرد و گفت: با توجه به موقعیت اقلیمی و استراتژیکی منطقه و نقش تعیین کننده انرژی پاک در تامین گاز خانگی، صنایع، نیروگاه‌ها و همچنین ایجاد تعاملات اقتصادی، حفاظت و حراست از این سرمایه های ملی بسیار حائزاهمیت است.

خدائی افزود: در نتیجه پایش های سال گذشته، ۲۸۸ مورد اخطار در جهت رفع تجاوزات حریم خطوط لوله و ۴۴۲ مورد نیز رفع تجاوز از حریم صورت گرفت و به بیش از سه هزار استعلام پاسخ داده شد.

استمرار انتقال پایدار گاز در منطقه

مدیر منطقه ۸ عملیات انتقال گاز از استمرار پایدار انتقال گاز با انجام ۱۲ مورد عملیات هات تپ (انشعاب گرم) در سال گذشته در این منطقه عملیاتی خبر داد.

خدائی گفت: با توجه به ضرورت انجام عملیات انشعاب گیری در خطوط مختلف محدوده تحت پوشش این منطقه، اجرای هشت مورد عملیات انشعاب گرم بر روی خطوط های مختلف انتقال گاز جهت اخذ انشعاب، دو مورد جهت اجرای مسیر Control Valve و ۲ مورد دیگر نیز جهت اجرای اینترکانکشن در طول سال گذشته با موفقیت صورت گرفت.

وی افزود: این تعداد از عملیات هات تپ که در اینچ های متفاوت از خطوط لوله انتقال گاز بود، با بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر ساعت و مطابق با استانداردها و دستورالعمل های فنی و زیست محیطی با شرایط کاملا ایمن و به صورت مطلوب به انجام رسید.

مهمترین وظیفه شرکت انتقال گاز ایران خرید و حق العمل کاری گاز طبیعی، اتان، گاز مایع و مایعات گازی از منابع تولید داخلی و خارجی و فروش به مبادی تعیین شده داخلی و پایانه های صادراتی و انجام سوآپ فرآورده های یاد شده است.
این مهم توسط ۱۰ منطقه عملیاتی شامل منطقه ۱ (خوزستان)، منطقه ۲ (اصفهان)، منطقه ۳ (تهران)، منطقه ۴ (خراسان)، منطقه ۵ (فارس)، منطقه ۶ (هرمزگان)، منطقه ۷ (همدان)، منطقه ۸ (آذربایجان شرقی)، منطقه ۹ (مازندران) و منطقه ۱۰ (بوشهر) انجام می شود.

رسالت منطقه هشت گاز کشور که در تبریز مستقر است، دریافت گاز طبیعی از مناطق ۳، ۷ و ۹ و منابع خارجی (جمهوری آذربایجان) و انتقال ایمن و پایدار به مبادی مصارف داخلی کشور و پایانه های صادراتی (کشورهای ترکیه، جمهوری خود مختار نخجوان و جمهوری ارمنستان) و همچنین بهره برداری و نگهداری خطوط لوله است.