انتخاب ۳ روستای هشترود برای اجرای طرح توسعه و اشتغال پایدار
انتخاب ۳ روستای هشترود برای اجرای طرح توسعه و اشتغال پایدار

مراغه - بامدادفردا- فرماندار هشترود از انتخاب روستاهای ذوالبین، آتش بیگ و بسیط این شهرستان به عنوان روستاهای هدف در طرح توسعه و اشتغال پایدار خبرداد.

 

امین امینیان روز دوشنبه در جلسه هماهنگی اجرای طرح راهبردهای عملی برای توسعه روستائی و اشتغال پایدار در این روستاها اظهار داشت: در گذشته نیازها و مشکلات روستاها از طرف برنامه ریزان شناسایی و با بودجه دولتی سعی بر رفع این مشکلات می شد اما با گذشت زمان به این نتیجه رسیدند که این رویکرد کارآیی ندارد و مشکلات روستاها و بیکاری و نرخ مهاجرت روز به روز در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: در رویکرد جدید که مبتنی بر دارایی ها و توانمندی های روستاهاست آنچه که اولویت بندی می شود نه مشکلات بلکه قابلیت های روستاهاست و برنامه ریزی باید مبتنی بر این ظرفیت ها انجام شود.

وی به انتخاب ۳ روستاها در هشترود در این طرح و مزیت ها و ظرفیت های آنها اشاره کرد و گفت: روستای ذوالبین (بخش مرکزی) و آتش بیگ و بسیط (بخش نظرکهریزی) ظرفیت های بسیاری دارند که باید شناسایی و تقویت شوند.

امینیان اظهار داشت: روستای ذوالبین مرکز دهستان قرانقو،  دارای موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب بوده و امکان دسترسی آسان آن به آزادراه، شهر هشترود و سایر روستاهای بخش مرکزی، وجود ظرفیت های بسیار در بخش کشاورزی، وجود مزارع پرورش ماهی و برخورداری از منابع آبی کافی و همچنین داشتن ظرفیت های بالقوه ای همچون امکان احیای تالاب و بازارچه قدیمی، به انتخاب این روستا در این طرح منجر شده است.

وی به مزیت های روستای آتش بیگ(مرکز دهستان آلمالو) و روستای بسیط اشاره کرد و گفت: این ۲ روستا نیز دارای موقعیت خوب جغرافیایی بوده و از قدمت و پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی برخوردارند و به جهت داشتن طبیعت بسیار زیبا و ظرفیت های گردشگری و برخورداری از ظرفیت های بالای کشاورزی و تولید سیب مرغوب به عنوان روستاهای هدف این طرح انتخاب شدند.

امینیان با تاکید براینکه هدف دولت گره زدن استعدادها و توانمندی های روستاها در بخش های مختلف کشاورزی، دامی، گردشگری و غیره به هم می باشد اظهار داشت: در این صورت می توانیم انتظار داشته باشیم که صنایع تبدیلی و وابسته در روستاها شکل گرفته و زمینه برای ایجاد اشتغال، رونق تولید و توسعه پایدار در روستا فراهم شود.
وی ابراز امیدواری کرد که این ۳ روستا با مناسب ترین عملکرد در زمینه توسعه روستایی به عنوان الگویی برای سایر روستاهای شهرستان تبدیل شوند.

شهرستان هشترود با ۵۷ هزار جمعیت در ۱۲۰ کیلومتر جنوب شرق تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

  • منبع خبر : ایرنا