امام جمعه تبریز: خوشنویسی شریف‌ترین هنر بصری جهان اسلام است
امام جمعه تبریز: خوشنویسی شریف‌ترین هنر بصری جهان اسلام است

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی خوشنویسی را شریف ترین هنر بصری جهان اسلام دانست و گفت: این هنر در متن زندگی مردم جاری و همواره مورد توجه بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در آیین رونمایی از پوستر دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، اظهار کرد: هنر خوشنویسی دارای امتیاز و کمالاتی است چون که این هنر با حروف و کلمات ارتباط دارد و حروف و کلمات نیز با معانی و مفاهیم پیوند دارند و معانی و مفاهیم هم با حقیقت گره خورده است.

وی افزود: خط، مهمترین و کامل ترین ابزار انتقال حقایق، معانی، اشارات و رموز است؛ هنری که ارتباط آن با رموز و حقایق بیشتر است، زیبا نگاشتن آن نیز تابع شرف و فضیلت محتوا است.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: اصالت این هنر از دین ریشه گرفته و همواره در خدمت معنویت بوده و استمرار یافته است از این جهت در جهان اسلام همواره اندیشمندان، بزرگان و علما به خوشنویسی اهتمام ویژه ای داشته اند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه هنرمند خوشنویس علاوه بر ذوق و سابقه هنری باید به دانش های بصری، معرفتی و عرفانی هم مجهز شود، افزود: خوشنویسی تنها هنری است که ابتذال در آن راه نیافته و شایسته است همه برای پاسداشت آن همت کنیم و خوشنویسان را عزیز بشماریم.

وی با پراهمیت خواندن برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی غدیر، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره می تواند ضمن تحرک بخشی به هنرمندان باتجربه باعث کشف استعدادهای جدید و جوان شود.

حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: هنر خوشنویسی در ذات خود هنری اسلامی است و بهره گیری از آن در مناسبت های مختلف و به خصوص در مناسبت های مذهبی ضروری است و واقعه غدیر هم به عنوان یکی از بزرگترین وقایع اسلام از بهترین موضوعات برای برگزاری این جشنواره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین رونمایی از پوستر جشنواره ملی خوشنویسی غدیر گفت: هنر هر جا که در خدمت مفاهیم و معارف دینی و انقلابی بوده ماندگار شده است.

“سیدمحمدحسین بلاغی” در این آیین خاطرنشان کرد: براساس اندیشه متعالی و کلام اندیشمندانه مقام معظم رهبری، هرگاه امتزاج هنر و تعهد شکل گرفته، هنر ذات تعالی بخش خود را به منصه ظهور رسانده است.

وی افزود: خوشبختانه در دهه های اخیر هنرهای مختلف ما همچون شعر، فیلم و خوشنویسی در خدمت مفاهیم دینی و انقلابی بوده اند و هنرمندان ما به خلق آثاری تاثیرگذار و ماندگار در زمینه های مختلف پرداخته اند.

بلاغی، تبریز را خاستگاه هنر خوشنویسی برشمرد و گفت: از دامن تبریز هنرمندان متعدد و شاخصی در عرصه خوشنویسی برخاسته اند که هر کدام نام و آوازه ای جهانی دارند و هنر خوشنویسی با مردم این دیار عجین است.

وی جشنواره ملی خوشنویسی غدیر را شناسه مهمی برای تبریز عنوان کرد و گفت: امسال پس از یک وقفه چند ساله، دهمین دوره این جشنواره ارزشمند با حضور خوشنویسان کشوری و استانی و با همراهی تمام نهادهای فرهنگی استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار امیدواری کرد تا جشنواره ملی خوشنویسی غدیر یک رویداد شایسته در حوزه آموزه های علوی را رقم بزند و برگ زرین دیگری بر دفتر فرهنگ و هنر استان بیافزاید.

در ادامه “یونس نصیری” رئیس انجمن خوشنویسان استان نیز گزارشی از روند فعالیت انجمن خوشنویسان ارائه کرد و گفت: خوشنویسی هنری است که اساس و بنیان آن بر آموزه های دینی و آیینی نهاده شده و ابتذال در این هنر راه ندارد.

وی افزود: دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر در چهار رشته اصلی شامل نستعلیق، شکسته، ثلث و نسخ برگزار می شود.

در پایان این آیین از پوستر دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر رونمایی شد.

نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر شهریور سال ۱۳۹۵ در تبریز برگزار شد.