افزایش ۶۶٫۷ درصدی سرمایه­ گذاری خارجی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم
افزایش ۶۶٫۷ درصدی سرمایه­ گذاری خارجی آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: میزان جذب سرمایه گذاری خارجی طی سال اول دولت سیزدهم در این استان۷ / ۶۶ درصد رشد را در مقایسه با سال آخر دولت دوازدهم نشان می دهد.

محمد کلامی روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش اعلام شده، در یکسال اول دولت تعداد پنج طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۱۲ میلیون دلار در آذربایجان شرقی تصویب شده و تعداد هفت طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۲۰ میلیون دلار جذب شده است.
صادرات یکهزار و ۶۴۵ میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی

وی همچنین با اشاره به وضعیت مناسب صادرات از آذربایجان شرقی گفت: در یکسال گذشته یکهزار و ۶۴۵ میلیون دلار کالای غیرنفتی به وزن ۲هزار و ۴۴۳ هزار تن از استان صادر شده است.

وی ادامه داد: در همین مدت ارزش واردات از گمرکات استان یکهزار و ۳۲۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ( یکهزار و ۱۲۵ میلیون دلار) از نظر ارزش دلاری ۱۸ درصد افزایش داشته است، در یکسال گذشته تعداد ۳۷۳ فقره کارت بازرگانی نیز صادر و ۴۸۶ فقره تمدید شده است.

کلامی همچنین با اشاره به وضعیت اشتغال آذربایجان شرقی، گفت: ثبت و ایجاد اشتغال در سامانه رصد ملی کشور در سال ۱۴۰۱ به ۴۸هزار و ۵۳۴ نفر است که معادل ۱۰۶ درصد از کل تعهد استان ( ۴۵هزار و ۷۹۵ نفر) می باشد.

۱۴هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۷۶ طرح اقتصادی مصوب سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی پرداخت شد

وی یادآور شد: ۱۴هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۷۶ طرح اقتصادی مصوب در دور اول سفر رئیس جمهور به استان پرداخت شده است.

وی همچنین با بیان اینکه تعداد ۳۷ شهرک صنعتی و ۱۹ ناحیه صنعتی در آذربایجان شرقی فعال است، گفت:در دولت سیزدهم شهرک صنعتی کلیبر و چارایماق ایجاد و طرح های توسعه شهرک های صنعتی بعثت و سلیمی اجرا شده است.

وی افزود: در حوزه صنایع گردشگری، دستی و میراث فرهنگی نیز بهره برداری از ۷۴ پروژه بخش خصوصی به ارزش ۳.۲ هزار میلیارد تومان انجام شده است و ۹۸ پروژه تاسیسات گردشگری به ارزش سرمایه گذاری ۲۵.۵ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: صدور مجوز موافقت اصولی سرمایه گذاری برای ۶۹ طرح با ارزش سرمایه گذاری ۵.۸ هزار میلیارد تومان انجام شده و برای ایجاد سرمایه گذاری برای ۱۹ طرح به ارزش سرمایه گذاری ۱.۳ میلیارد تومان مجوز صادر شده است.

بیش از ۷۰ هزار نفر گردشگر خارجی به آذربایجان شرقی سفر کردند

وی خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۷۰ هزار نفر گردشگر خارجی به آذربایجان شرقی سفر کردند که بیش از ۳.۲ میلیون دلار ارزآوری به دنبال داشته است بر این اساس ۲۸ جشنواره در جهت رونق گردشگری و ترویج آداب و رسوم در آذربایجان شرقی برگزار شده در این راستا نیز سه هزار و ۳۰۰ نفر در جهت توسعه صنایع دستی استان آموزش دیدند.

وی اظهار کرد: سه موزه نیز در جهت توسعه میراث فرهنگی در آذربایجان شرقی ایجاد و ۴۰ ابنیه تاریخی به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان مرمت شده است.

صدور دستور تاسیس شرکت مس آذربایجان و توسعه صنایع پایین دستی مس سونگون

وی همچنین گفت: در سال اول دولت سیزدهم حسب سفر و بازدید ریاست محترم جمهوری از معدن مس سونگون و ارائه اقدامات استانی صورت گرفته برای توسعه صنایع پایین دستی توسط مدیران استانی سبب صدور دستور تاسیس شرکت مس آذربایجان؛ و توسعه صنایع پایین دستی و برقراری عدالت در آن مجموعه شد.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در یکسال اخیر اقدامات لازم بر اساس دستور ریاست محترم جمهور از جمله عقد قرارداد با پیمانکار و عقد قرارداد جهت تامین تجهیزات و اقدامات عمرانی صورت گرفته است.