افزایش ۹۶ درصدی صادرات کالا از مبادی گمرکی آذربایجان‌شرقی
افزایش ۹۶ درصدی صادرات کالا از مبادی گمرکی آذربایجان‌شرقی

تبریز- بامدادفردا- ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی و مدیر کل گمرک تبریز اعلام کرد: در ۱۰ ماهه سالجاری بیش از ۲ میلیون و۲۷۷ هزارتن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و دلاری به ترتیب ۳۲ و ۹۶ درصد افزایش داشته است.

محصولات صادراتی از طریق گمرکات استان آذربایجان شرقی در ۱۰ ماهه سالجاری را شامل سوخت های معدنی، روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها ، چدن آهن و فولاد ، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، میوه، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد، مس و مصنوعات از مس، شیشه و مصنوعات شیشه ای، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها، فرآورده های غلات و کاکائو و فرآورده های آن عنوان کرد.

وی گفت: این محصولات بیشتر به کشورهای ترکیه ، عراق ، ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، چین، افغانستان، پاکستان ، ایتالیا و بلغارستان صادر شده است.

وی با اشاره به فعالیت گمرکات استان در مقایسه با سایر گمرکات کشور، اعلام کرد: در ۱۰ ماهه سالجاری بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار از گمرک تبریز صادر شده است که از لحاظ  وزنی و ارزش دلاری در بین ۱۰ گمرک اول صادراتی کشور و رتبه اول بین گمرکات استان  قرار گرفته است.

دبیر ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی آذربایجان شرقی افزود: در ۱۰ ماهه سالجاری حدود ۴۴۰ هزار تن به ارزش بیش از ۹۹۲ میلیون دلار کالا از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و دلاری به ترتیب ۷۳ و ۲۸درصد افزایش داشته است، گفت: توتون و تنباکو ، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، اجزاء و قطعات آنها ،گوشت و احشای خوراکی ، کاغذ و مقوا ، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، چدن، آهن و فولاد ، ماشین آلات و دستگاههای برقی ، چوب و اشیاء چوبی، کاکائو و فرآورده های آن  و خمیر چوب بیشتر کالاهای وارداتی از طریق مبادی گمرکی استان است.

اورنگی  تصریح کرد: عمده واردات به ترتیب از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی ، آلمان  ، چین ،گرجستان ،ژاپن ،ایتالیا،جمهوری کره، هند وفدراسیون روسیه بوده است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی اظهار داشت : درآمدهای وصولی گمرکات استان در۱۰ ماهه سالجاری افزون بر پنج هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال بوده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشته است.