افتتاح دومین خانه مدرسه ای محیط زیست در آذربایجان شرقی
افتتاح دومین خانه مدرسه ای محیط زیست در آذربایجان شرقی

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-دومین خانه مدرسه ای محیط زیست آذربایجان شرقی با همکاری آموزش و پرورش منطقه سه شهر تبریز در مدرسه اقبال لاهوری این شهر افتتاح شد.

شهنام اشتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح این خانه محیط زیست، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی ما در حوزه محیط زیست بحث مردمی سازی است و بر همین مبنا خانه‌های محیط زیست در مدارس با هدف توانمندسازی و جلب مشارکت حداکثری دانش آموزان در حفاظت پایدار از محیط زیست راه اندازی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌های زیست محیطی در مدارس باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: بایدها و نبایدهای ساده بازیافت و اهمیت تمیز کردن مواد قابل بازیافت و تفکیک آن‌ها از یکدیگر در عین سادگی تأثیراتی بزرگ و مهم از خود بر جای می‌گذارد.

اشتری، تأثیر بصری آموزش‌ها را بسیار تأثیرگذار و طولانی‌تر از آموزش‌های سمعی دانست و ادامه داد: نمایش عینی اقلام سریع‌تر از گفتن جملات و کلمات اثر می‌کند و به عبارت دیگر دیدن اقلامی که روزانه دور انداخته می‌شود، ابزار قدرتمندی برای دانش‌آموزان به شمار می‌رود تا بفهمند چه چیزی را می‌توان از سطل زباله دور نگه داشت و به مراکز بازیافت تحویل داد.

وی برپایی نمایشگاه جنبی مربوط به کاردستی‌های دانش آموزان از مواد بازیافتی را بسیار مثبت و قابل ستایش برشمرد و گفت: چنین حرکت‌های محیط زیستی و فرهنگی در مدارس از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است.

اشتری با بیان اینکه آموزش‌ها در قالب برپایی نمایشگاه‌ها در مدارس می‌تواند بسیار مفید واقع شده و مؤثر باشد، یادآور شد: دانش‌آموزان قشر آینده‌ساز هر جامعه‌ای محسوب شده و نقش بسزایی در بهبود شرایط جامعه خود ایفا می‌کنند که بر همین اساس وارد کردن کمی چاشنی ذوق و استعداد به تمرکز روی مراکز بازیافت در مدارس می‌تواند نقش قابل توجهی در افزایش علاقه و مشارکت دانش‌آموزان در پیاده‌سازی موفق بازیافت در مدارس داشته باشد.

در پایان این مراسم که به همت اداره آموزش، پژوهش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست و مدیریت مدرسه اقبال لاهوری برگزار شد، با اهدای جوایزی از دانش آموزان فعال در زمینه محیط زیست قدردانی شد.