اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعریض جاده امند – کهل
اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعریض جاده امند – کهل

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعریض جاده امند - کهل دهستان رودقات در حوزه استحفاظی این شهرستان خبر داد.

جعفر راستی شنبه در گفت و گویی افزود: پیگیری محرومیت زدایی از دهستان رودقات با ۲۰ روستا و حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت از جمله اولویت های بنده در مجلس شورای اسلامی بوده و بحث تعریض جاده های این دهستان و اصلاح و بازسازی آنها در این راستا انجام می شود.

وی با اشاره به تردد پرشمار خودرو در جاده امند – کهل دهستان رودقات به ویژه در فصول گرم و گردشگر پذیر سال توضیح داد: این محدوده حدود ۲۰ کیلومتری دارای جاده باریک با پیچ های خطرناک و نقاط حادثه خیز پرتعداد است که همه ساله باعث بروز تصادفات رانندگی و وارد آمدن خسارات جانی و مالی به هموطنان می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جاده امند- کهل، ورودی جاده ۹۰ کیلومتری تبریز به روستای هدف گردشگری «گول آخور» در روستایی به همین نام در شهرستان ورزقان محسوب می شود، حدود ۶ ماه قبل در دیدار با وزیر فقید راه و شهرسازی دستور تعریض این جاده را گرفتیم.

راستی ادامه داد: خوشبختانه اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان شرقی نیز معطل تخصیص اعتبار این طرح نماند و از چهار ماه قبل عملیات تعریض جاده امند- کهل را آغاز کرده است تا هموطنان در تردد از مسیر دچار مشکل نشوند.

وی گفت: با پایان این طرح شاهد شکوفایی بیش از پیش صنعت گردشگری در روستاهای مسیر خواهیم بود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: روستاهای دهستان رودقات از مشکل دیگری به نام آب شرب رنج می برند و بر این اساس احداث یک مجتمع آبرسانی در روستای «کهل» را به جد پیگیری می کنیم.

وی اضافه کرد: با ساخت و بهره برداری از این مجتمع آبرسانی، مشکل آب شرب ۱۱ روستای دهستان رودقات برطرف می شود.

«رودقات» یکی از دهستان های بخش صوفیان شهرستان شبستر در آذربایجان شرقی و دارای ۲۰ روستا به مرکزیت روستای امند است.

روستاهای این دهستان دارای هوایی ییلاقی و سردسیر و سالم هستند و رودخانه‌ ایوند (سینیق) دیه‌های واقع در مسیر خود را مشروب می‌کند.

سابق بر این ، دهستان رودقات جزو بخش مرکزی شهرستان مرند و دارای ۴۰ روستا بود که مهمترین آن‌ها عبارت از بناب ، النجق، زرغان،دوگیجان،امند و ایوند بودند.

بر اساس تقسیمات کشوری در سال ۱۳۶۷ شمسی، اکثر روستاهای دهستان رودقات آن از شهرستان مرند منفک و به شهرستان شبستر الحاق شدند که ۲۰ روستای آن با نام دهستان رودقات و ۵ روستای آن به دهستان چله‌خانه، بخش صوفیان شناخته می شوند و باقی روستاهای آن به دهستان بناب و دهستان میشاب شمالی شهرستان مرند الحاق شدند .

روستاهای دهستان رودقات در زمان حاضر شامل آلوچه ملک، امند، ایوند، پردول، تازه کند، ترپ، چراغلو، زبرلو، زین‌آباد، سار، ساری قیه ( خالی از سکنه ) ، سهرل (سهرقه)، کلانکش، کهل، لار (لاری)، مزرعه، منور، موجومبار ،هرزنق و ورکش می باشند.