اجرای تور کنسرت خراباتیان شمس
اجرای تور کنسرت خراباتیان شمس

تبریز-پایگاه خبری بامداد فردا -تور کنسرت خراباتیان شمس در آذربایجان شرقی و غربی و زنجان در مهر و آبان ماه برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری بامداد فردا، داوود آزاد، خواننده تور کنسرت خراباتیان شمس در نشست خبری این تور با بیان اینکه این تور همزمان با بزرگداشت شمس تبریزی برگزار می شود، گفت: هدف از برگزاری این کنسرت آشنایی با سبک موسیقی عرفانی و اشعار مولانا، حافظ و شاعران به نام و تلفیق آنها با موسیقی اصیل ایرانی و آذربایجانی است.

وی با بیان اینکه این سبک موسیقی با ارکستر سازهای سنتی ایرانی است و نواختن موسیقی اذربایجانی با این سازها کمی پیچیده تر است، افزود: در تلاش هستیم با تلفیق هنری این سبک ها سهم موسیقی اذربایجانی را در سبک موسیقی اصیل بیشتر کنیم.

آزاد با اشاره به جایگاه موسیقی عرفانی و تاثیرات این موسیقی بر روحیه و تشویق آن به امید در زندگی، گفت: هنر، در لحظه زندگی می کند و مخاطب خود را نیز به سمت این احساس سوق می دهد، اینگونه زمانی که مخاطب از کنسرت خارج می شود برای لحظاتی رها شده و به ارامش ذهنی می رسد.

وی با بیان اینکه آواز خوانی اشعار مولانا و همراهی موسیقی عرفانی با آن آرامش روحی و ذهنی به شنونده منتقل می‌کند، گفت: اشعار مولانا بیشتر در خصوص تسلیم شدن در مقابل اتفاقات زندگی‌ و رها در مقابل مشکلات است و این پیام ارامش را میرساند.

حامد علیپور سرپرست گروه دف نوازان حیران با اشاره به اینکه این سومین تور گروه موسیقی است، گفت: گروه موسیقی حیران اولین گروهی است که در شهرستان های آذربایجان شرقی کنسرت سنتی را برگزار می کند .

وی اضافه کرد: اینبار افتخار داریم با همکاری و حضور استاد داوود آزاد این تور را برگزار کنیم و اولین کنسرت به مناسبت گرامیداشت شمس تبریزی، ۷ مهر در هتل امام رضا خویمی شود.

وی با اشاره به اینکه تاریخ ۱۲، ۱۳، ۱۴ مهر ماه در شهرستان های اهر، شبستر و مراغه اجرا داریم، افزود: تاریخ ۲۸ نیز به شهر زنجان سفر کرده و در ماه آبان در تبریز و ارومیه اجرا خواهیم داشت.

وی با اشاره به چالش های ایجاد شده در مسیر اخذ مجوز برای برگزاری کنسرت در استان، گفت: هربار قوانینی جدیدی برای اخذ مجوز گذاشته می شود که در ظاهر برای سهولت مسیر است اما فقط بروکراسی ها پیچیده تر می شود.

علیپور با بیان اینکه دشواری که در دوران اخذ مجوز این دوره داشتم در دوره های قبل نداشتیم، افزود: حراست، اداره ارشاد و دیگر ارگان ها نگاه سختگیرانه ای به اجرای کنسرت ها دارند.

وی در خصوص سبک موسیقی عرفانی گفت: این سبک نوعی سبک زندگانی است که شاید به دلیل اشنا نبود با آن، کمتر شناخته می شود.

سرپرست گروه با اشاره به اینکه اجرای سبک موسیقی عرفانی در شهرستان ها نوعی ساختار شکنی قالب موسیقی هنر است، گفت: تیزر این تور نیز در سرای میرزاجلیل بازار تبریز ضبط شد.

وی اضافه کرد: گروه دف نوازان حیران از ۱۶ نفر تشکیل می شود که ۸ نفر از هنرمندان دف نواز و ۸ نفر هنرمند تارنواز هستند و بلیط های کنسرت نیز از طریق سایت ebilit قابل خریداری است.

علیپور در خصوص برنامه های فرا منطقه ای گروه و اجرا در خارج از کشور نیز گفت: به احتمال قوی در اذرماه اجرایی در شهر قونیه ترکیه داریم و هدف معرفی این سبک کاری و هنر اصیل ایرانی به کشورهای مختلف است.