آتش سوزی جنگل های ارسباران خاموش شد
آتش سوزی جنگل های ارسباران خاموش شد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی اعلام کرد: آتش سوزی جنگل های ارسباران در محدوده روستاهای هوچ، آوارسین، نوجه ده سفلی، خریل، ییلاق تارودی اولن، صومعه و قلعه لو ( در ۷ نقطه مجزا) ی شهرستان های خداآفرین و کلیبر خاموش شد.

رحیم مهردادی روز سه شنبه در گفت و گویی با اشاره به اینکه آتش سوزی های این مناطق از روز یک شنبه ۱۹ مرداد شروع شده بود، گفت: با توجه به وزش شدید باد و پوشش علفی غنی در کف جنگل و دمای  زیاد هوا و به تبع آن گسترش دامنه آتش سوزی اطفای آتش زمان بر شد.

وی با اشاره به اینکه چهار گروه شامل ۲۵ نفر از ماهرترین و ورزیده ترین نیروهای ستادی اداره کل عازم منطقه شدند، گفت: این آتش سوزی به رغم صعب العبور بودن منطقه و شرایط بسیار سخت جوی به لحاظ وزش باد با تلاش مجاهدانه همکاران ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های خداآفرین و کلیبر و ستاد اداره کل ، نیروهای ناحیه مقاومت بسیج ، نیروهای مردمی ، هنگ مرزی ، انتظامی و هلال احمر شهرستان خدا آفرین اطفا شد.

مهردادی خاطرنشان کرد: پس از کنترل و مهار آتش سوزی، با توجه به وزش باد و احتمال آتش سوزی مجدد همکاران منابع طبیعی به مدت ۸ ساعت اقدام به لکه گیری کردند.

وی گفت: بخش عمده ای از این آتش سوزی به صورت برون زد سنگی و با پوشش تنک درختچه سیاه تلو و نیز مرتع مشجر بود و در قسمت جنگلی نیز با توجه به وضعیت آتش سوزی، زیر آشکوب و پوشش علفی جنگل خسارت دید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تیر ماه امسال هم منطقه قره تیکانلوی شهرستان خداآفرین دچار آتش سوزی شد، اعلام کرد: در این آتش سوزی حدود ۹۶ هکتار مراتع مشجر و جنگل‌ دچار حریق شدند که هفت هکتار از این میزان به صورت تنه‌ای و ۱۶ هکتار از آن شامل مراتع مشجر بود، همچنین ۷۳ هکتار از پوشش علفی و زیر آشکوب جنگل دچار حریق شد، اما آسیب چندانی به درختان موجود در این عرصه وارد نشد.

جنگل های ارسباران در سال گذشته نیز به مدت ۴ روز در ۳ نقطه متقاوت در شهرستان مرزی خداآفرین به دلیل خطای انسانی دچار آتش سوزی شد.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.