آب ۳۸ روستای شهرستان مرند امسال پایدار می‌شود
آب ۳۸ روستای شهرستان مرند امسال پایدار می‌شود

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۳۸ روستای شهرستان مرند دارای تنش آبی هستند، گفت: عملیات آبرسانی پایدار به این روستاها و رفع تنش آبی در آنها امسال عملیاتی می شود.

محمد خانی اظهار کرد: شهرستان مرند ۱۰۷ روستا دارد که ۶۹ روستا در وضعیت آبی سفید، چهار روستا در وضعیت زرد و ۳۴ روستا در وضعیت قرمز آبی قرار دارند.
وی ادامه داد: برای رفع مشکل آب روستاهایی که در وضعیت زرد و قرمز هستند و تامین منابع مالی برای آبرسانی به آنها از محل محرومیت زدایی، اعتبارات استانی و داخلی استفاده خواهیم کرد.

خانی افزود: ۱۷ روستا شامل گلین قیه، هرزند عتیق، لیوار بالا، بابره علیا، بابره سفلی، مهرام، ساری تثه، النجق، اویندین، دارانداش، زمهریر، سیدلو، کوه ناب، باغلار ارلان، ارسی، جامع بزرگ و تازه کند آخوند از محل انعقاد تفاهم‌نامه(مرحله دوم اعتبارات محرومیت زدایی) آبرسانی می شوند.

وی گفت: هفت روستا شامل یالقوز آغاج، سیوان، قراجه فیض اله، ارسی، جامع بزرگ، هرزندات و یکانات از محل اعتبارات استانی و ۱۴ روستا شامل لیوار چرچر، سرخه، هرزند عتیق، بابره، یام، باروج، ساری قیه، کراب، ضرغان، دیزج قربان، بنگین، دولت آباد و هوچقان از محل اعتبارات داخلی آبرسانی خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی آبرسانی به این روستاها در روزهای آینده آغاز می شود تا این روستاها نیز به آب سالم و پایدار دسترسی داشته باشند.

آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی در قالب طرح جهاد آبرسانی و در ۲ فاز در حال انجام است که با اتمام این طرح ۴۱۱ روستای استان به آب پایدار دسترسی خواهند داشت.

در مرحله نخست ۱۷۸ روستا و در مرحله دوم ۲۳۳ روستا از آب آشامیدنی سالم و پایدار برخوردار می شوند و با اجرای این طرح ها، تعداد روستاهای دارای تنش آبی استان که تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ روستا بود به کمتر از ۳۰۰ روستا کاهش می یابد.

حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستا در آذربایجان‌شرقی وجود دارد و یک میلیون و ۱۳۷ نفر از جمعیت استان در این روستاها ساکن هستند که به گفته مدیرعامل آبفای استان بیش از ۲ هزار روستا دارای آب لوله کشی بوده و نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت روستاها زیر پوشش آب و فاضلاب هستند.

اعتبار مرحله اول پروژه جهاد آبرسانی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بود و با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بسیج سازندگی سپاه عاشورا و در چهار شهرستان خداآفرین، کلیبر، هشترود و ورزقان در دست اجراست.

مرحله دوم طرح نیز با ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به ۲۳۳ روستا در ۲۱ شهرستان استان آغاز شده است.