۶۰ درصد کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان شرقی در روستاهاست
۶۰ درصد کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان شرقی در روستاهاست

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت یکهزار و ۴۵۳ کانون در این استان، گفت: ۶۰ درصد این کانون ها در مناطق روستایی مستقر است.

مرتضی شفیعی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: هم اکنون تعداد ۷۷ کانون تخصصی خواهران در مساجد استان فعالیت دارند و سیاست‌گذاری‌ها بر تمرکز در مناطق کم‌خوردار استان است.

وی با بیان این‌که بیش از ۶۰۰ کتابخانه مخزدار و پیشخوان در مساجد استان با مدیریت کانون‌های فرهنگی هنری فعال است، ادامه داد: از این تعداد بیش از ۲۵۰ کتابخانه دارای مخزن کتاب و قرائت خانه است که مانند کتابخانه‌های عمومی به عموم مردم به ویژه نمازگزاران مسجدی خدمات ارایه می کنند.

شفیعی با اشاره به اینکه تعداد کانون‌های تازه تأسیس در سال گذشته با تعداد کانون های تأسیس شده در پنج سال پیش از آن برابری می کند، گفت: شهرستان تبریز بیشترین و جلفا کمترین تعداد کانون فرهنگی هنری را دارند که تلاش داریم تمامی مساجد مناطق حاشیه‌نشین شهر تبریز که دارای شرایط لازم هستند، دارای کانون فرهنگی هنری شوند.

وی برگزاری دوره‌های مختلف و متنوع آموزشی در رشته های مختلف هنری، فرهنگی و قرآنی را از جمله فعالیت های ستاد فهما (فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی) استان در سال گذشته برشمرد و اظهارکرد: اجرای طرح پالایش کتاب کتابخانه‌های مساجد، برقراری بیمه فعالان فرهنگی و هنری مساجد از مسیر صندوق اعتباری هنر، طرح اوقات فراغت تابستان و برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری از جمله این فعالیت ها بوده است.

شفیعی از آغاز اجرای طرح «کادرسازی نوجوان» در مساجد منتخب استان خبر داد و افزود: دومین دوره مدرسه تئاتر شبستان نیز در آستانه جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد با تدریس اساتید برجسته ملی در عرصه تئاتر و سینما تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی انعقاد تفاهم‌نامه های همکاری با نهادهای مختلف، دوره های کارآفرینی فرهنگی، مدیریت فرهنگی و کار تشکیلاتی، توسعه فعالیت ها و برنامه های فرهنگی در مناطق محروم و گسترش گروه‌های سرود مسجدی را از جمله برنامه های پیش بینی شده برای سال جاری برشمرد.