وحدت حوزه و دانشگاه، بستری مناسب برای تقویت وفاق ملی است
- شناسه خبر: 20327
- تاریخ و زمان ارسال: 29 آذر 1403 - 14:45
- نویسنده: bf_admin

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، دکتر محمدتقی اعلمی رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در این آئین، وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از اساسیترین موضوعات در کشور دانست و اظهار کرد: امام خمینی(ره) چندین سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدند که همگامی حوزه و دانشگاه برای رسیدن به افق جامعهسازی، امری ضروری است.
وی ادامه داد: توصیهی امام راحل(ره) به حوزویان، تقویت ارتباط با دانشگاهیان و پرهیز از رفتارهای انکاری و تدافعی و توصیهی ایشان به دانشگاهیان نیز فاصله گرفتن از دیدگاه اسلام منهای روحانیت و داشتن همگرایی و همگامی با حوزه است.
دکتر اعلمی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه علاوه بر ابعاد علمی و معنوی، بستری مناسب برای تقویت وفاق ملی به شمار میرود، افزود: وفاق ملی مفهومی است که از آن بهعنوان چارچوبی برای تعامل و همگرایی میان نهادهای مختلف جامعه یاد میشود و لذا وحدت حوزه و دانشگاه، نه تنها در پیوند میان دانش نوین و حکمت الهی معنا مییابد، بلکه گامی کلیدی برای تحکیم همبستگی ملی و رشد یکپارچهی جامعه است.
وی، انسجام اجتماعی را یکی از ضرورتها برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: وحدت و انسجام اجتماعی از طریق تعامل و همکاری حاصل میشود و درواقع وحدت، تعامل و همگرایی حوزه و دانشگاه، قبل از اینکه وظیفهای برای این دو مجموعه باشد، حقی برای کل جامعه است و تحقق این پیوند، مستقیما متوجه جامعه خواهد بود.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این وحدت برخلاف تصور تقابل یا یکسانسازی، بهدنبال تعامل سازنده و هم افزایی میان این دو نهاد تأثیرگذار است. بطوریکه حوزههای علمیه با ذخایر معرفتی و اخلاقی و دانشگاهها نیز با دستاوردهای علمی و فناورانه، میتوانند در یک منظومهی فکری مکمل یکدیگر باشند.
دکتر اعلمی با اشاره به اینکه یکی از زوایایی که میشود وحدت حوزه و دانشگاه را مورد توجه قرار داد وحدت و انسجام اجتماعی است، افزود: جامعه برای بقای خود نیازمند وحدت و انسجام اجتماعی است.که از طریق تعامل و همکاری سازنده نهادهای اجتماعی حاصل میشود و تحولات تاریخی و اجتماعی و سیاسی عمیقاً متأثر از این پیوست و گسست نخبگان اجتماعی و بطور خاص حوزویان و دانشگاهیان بوده است وحدت و تعامل با هم گرایی و پیوست حوزه و دانشگاه قبل از اینکه یک وظیفه برای نخبگان این دو نهاد علمی و معرفتی باشد حقی برای کل جامعه است و تاثیر این پیوست و گسست مستقیما متوجه جامعه خواهد شد.
رئیس دانشگاه تبریز در ادامه سخنان خود به ضرورت برخی اقدامات برای تعمیق وحدت حوزه و دانشگاه نیز اشاره کرد و یادآور شد: امروزنسل سوم حوزه و دانشگاه گام بعدی را در نهادینه کردن ارزشهای انقلاب و تکمیل این پروژه بردارند و ایده وحدت حوزه و دانشگاه بستگی به این برنامه ریزی و اجرای آن دارد. ما امروز به تلقی جدیدی از وحدت حوزه و دانشگاه نیازمندیم که از یکطرف امکان تحقق خارجی آن وجود داشته باشد و از طرف دیگر به نیازهای جامعه اسلامی در تمام ابعاد فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی دینی و علمی پاسخ مناسب دهد.
بدنه اصلی حوزه و دانشگاه درگیر مسائل فرعی و حاشیه ای و دعوای جناحی نشود و باید این انرژی را در راهی مصرف کرد که به کار مردم بیاید
حوزه و دانشگاه به گونهای عمل نمایند که در برابر غرب نه به دام سکولاریسم بیفتند و نه. در دام تحجر و قشری گری اسیر شوند بلکه راه خلاقیت و نو اندیشی را در عین تاکید بر اصول وحفظ نصوص اسلام و ارزش های محوری سرلوحه قرار دهند.
وجود حرکت های ناسالمی که با رویکرد افراط و تفریط ارزشهای بنیادین جامعه اسلامی را مورد هجمه قرار میدهند را به انزوا برده و فضا را هرچه بیشتر در جهت تعامل و همگرایی فراهم کنند
مباحث و نقد نظرهای یکدیگر و گفتگوهای انتقادی قاعده مند بوده باب نواندیشی مباحثه فکر و نظرو کرسیهای آزاد با حفظ حدود باید باز باشد.
وی، هدف از تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را نه تنها تربیت نیروهای متخصص علمی بلکه پرورش انسانهایی آگاه به مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی برشمرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردهاند که پیشرفت جامعهی اسلامی در گرو توجه توامان به علم و اخلاق است؛ چرا که هیچ پیشرفتی بدون معنویت، استحکام واقعی نمییابد.
دکتر اعلمی در تشریح راهبردهای اساسی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گفت: ایجاد زیرساختهای عملیاتی برای همکاری میان حوزه و دانشگاه شامل برگزاری نشستهای علمی مشترک، ایجاد رشتههای میان رشتهای و تعریف پروژههای تحقیقاتی با محوریت مسائل ملی، یکی از راهکارهای تحقق این وحدت است. چراکه چنین اقداماتی علاوه بر تقویت بنیانهای علمی، بستری برای حل چالشهای اجتماعی و فرهنگی فراهم میکند.
وی اضافه کرد: راهبرد دوم تاکید بر تربیت نیروهای انسانی است تا در کنار دانش علمی، از بینش معنوی برخوردار باشند. این افراد، در مواجههی با بحرانهای پیچیدهی اجتماعی و جهانی، قادر خواهند بود تصمیماتی هوشمندانه، جامع و عادلانه اتخاذ کنند.
رئیس دانشگاه تبریز، تعامل حوزه و دانشگاه را رکن اصلی یک منظومهی فکری و عملی دانست که توانایی ارائهی الگویی برای تحقق وفاق ملی را دارد.
وی تاکید کرد: دانشگاهها با نگاهی عملیاتی و حوزهها با تاکید بر مبانی اخلاقی و دینی، زمینهای برای ایجاد یک جریان فکری مشترک فراهم میکنند که چنین جریانی نهتنها به تعالی علمی و معنوی کشور کمک میکند، بلکه به انسجام بیشتر میان آحاد جامعه نیز منجر میشود.
دکتر اعلمی همچنین یادآور شد: دانشگاه تبریز، بهعنوان یکی از نهادهای علمی پیشرو توانایی آن را دارد که با تعریف برنامههای استراتژیک، گامهای مؤثری در راستای تحقق این آرمان بردارد و برگزاری همایشها و کارگاههای تخصصی، تقویت شبکههای ارتباطی میان اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و همچنین طرحهای تحقیقاتی مشترک، از جمله راهکارهایی است که میتواند به تحقق این هدف کمک کند.
وی در خاتمه از همهی اعضای جامعهی علمی و دینی دعوت کرد تا با مشارکت فعال در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه به تحقق این آرمان بزرگ و تقویت همگرایی ملی یاری رسانند.
در پایان آئین گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، دکتر محمدعلی کینژاد، دکتر محمدعلی حسینپور فیضی، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی نظری و حجت الاسلام حسن محمدزاده به پاس خدمات ارزنده و فعالیت در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، مورد تجلیل قرار گرفتند.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد