همانند همیشه در اجرای برنامه ملی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی نیز اول خواهیم شد
همانند همیشه در اجرای برنامه ملی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی نیز اول خواهیم شد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- استاندار آذربایجان شرقی در مراسم نهضت توسعه عدالت آموزشی استان با محوریت مجامع خیری، گروه های جهادی و آموزش و پرورش، با اشاره به تاکید ریاست جمهوری بر نهضت مدرسه‌سازی، گفت: ما قول داده‌ایم که هماهنگ‌کننده باشیم و وارد میدان عمل شویم. امید است در این شهر اولین‌ها، در این برنامه ملی نیز اول شویم.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی ، بهرام سرمست، در این مراسم با اشاره به تجربه تدریسش مقاطع مختلف، اظهار کرد: با توجه به مأموریت ریاست جمهوری، ارتباط من با دانشگاه برقرار است و لذا با شما احساس همدلی دارم.

وی ادامه داد: اگر ارکان نظام آموزشی را تقسیم‌بندی کنیم، شامل دانش‌آموزان، معلمان، متون درسی، فضا و نظام آموزشی، اولیا و مربیان است و در این میان، خیرین و نمایندگان مجلس نقش مهمی دارند.

سرمست خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان نباید بپرسند “مملکت برای من چه کرده است؟” بلکه باید بپرسند “من برای مملکت چه خواهم کرد؟”. در انشایی که در دوران دانش‌آموزی خواندیم، پرسیده می‌شد: “علم بهتر است یا ثروت؟” همه ما می‌دانیم که علم بهتر است و تمام علما بر آن تأکید دارند. اما در زندگی، وقتی می‌خواهیم این را پیاده کنیم، در مقام انتخاب بین علم و ثروت، کدام را انتخاب می‌کنیم؟.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: امروز هم اگر بخواهیم آن انشا را بنویسیم، می‌گوییم: “علم بهتر است؛ شما خیرین نیز ثروت خود را در راه علم فدا کرده‌اید.

هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل عدم وجود امکانات از تحصیل محروم شود

رییس مجمع نمایندگان استان در مراسم نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی آذربایجان شرقی با محوریت مجامع خیری، گروه های جهادی و آموزش و پرورش، گفت: هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل عدم وجود امکانات از تحصیل محروم شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، علیرضا نوین، رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: خداوند احسان خیرین را بی‌جواب نمی‌گذارد و ده برابر افزون‌تر نصیب آنان می‌کند؛ نیکوکاران نیز از امر نیکوکاری نمی‌هراسند و خود را مالک پول نمی‌دانند و این باور دینی، کار را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند.

وی افزود: هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل عدم وجود امکانات از تحصیل محروم شود، چرا که این امر قابل قبول نیست. طبق وعده رئیس جمهور پزشکیان، تا سال تحصیلی بعدی، هیچ مرکز آموزشی بالای ۱۰ نفر به شکل کانکسی نخواهد بود.

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات مدیرکل جهادی نوسازی مدارس استان در راستای اجرای نهضت ملی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی در آذربایجان شرقی اظهار داشت: امیدواریم تا با اجرای این نهضت و به یمن تلاش های شبانه روزی عزیزان در سنگر تعلیم و تربیت و نظام مقدس جمهوری اسلامی، شاهد پیشرفت روز افزون در عرصه مدرسه سازی باشیم.

لزوم توجه ویژه به بحث مولد سازی برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت در آذربایجان شرقی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مراسم نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی آذربایجان شرقی با محوریت مجامع خیری، گروه های جهادی و آموزش و پرورش بر لزوم توجه ویژه به بحث مولد سازی برای اعتلای نظام تعلیم و تربیت در آذربایجان شرقی تاکید کرد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در این آئین بیان کرد: با تلاش دولت و حمایت مجلس، بساط مدارس کانکسی سال آینده جمع خواهد شد.

وی ضمن قدردانی از زحمات شبانه روزی کارکنان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در سنگر مدرسه سازی و تعلیم و تربیت گفت: برای تکمیل پروژه‌های آموزشی ناتمام باید به فکر استفاده از شیوه‌های تأمین مالی مختلف از جمله مولدسازی باشیم که امتیاز خوبی برای استان بشمار می آید.

وی افزود: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با پشتوانه نمایندگان محترم آذربایجان شرقی توانستیم تا کارهای بزرگی از جمله افزایش حقوق مدرسه یاران (سرایداران مدارس) و … را عملیاتی کنیم.

رییس کمسیون آموزش مجلس به نقش دانشگاه‌ها در تولید علم و ایده به‌عنوان حلقه‌ای مهم از این زنجیره اشاره کرد و افزود: بخش شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان حلقه چهارم، با گردش مالی بالای ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، سهم بسزایی در این چرخه دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همچنین نوسازی مدارس را به‌عنوان یکی از بخش‌های کلیدی این روند معرفی کرد و گفت: دو دهم درصد از ارزش افزوده مالیات، معادل ۱۶ میلیارد تومان، به نوسازی مدارس اختصاص یافته و هزینه‌های برق، آب و گاز مدارس رایگان شده‌اند.

بهبود شرایط سرایداران و مدرسه‌یاران

وی از افزایش ۵۲ درصدی حقوق سرایداران خبر داد و با اشاره به تصویب این طرح با ۷۰ درصد آرای موافق مجلس و حمایت رئیس مجلس، افزود: حقوق مدرسه‌یاران نیز افزایش یافته و مجوز استخدام ۵۰ هزار مدرسه‌یار که پیش‌تر به نام “بابا” شناخته می‌شدند، صادر شده است.

وی ادامه داد: همچنین به همت نمایندگان محترم مجلس و تلاش های شبانه روزی همه عزیزان، توانستیم تا اعتبارات سازمان نوسازی مدارس کشور را برای پیشرفت بیش از پیش در عرصه مدرسه سازی، افزایش دهیم که خود قدمی بزرگ در اعتلای نطام تعلیم و تربیت بشمار می آید.

وی اظهار داشت: از همه خیرین عزیز مدرسه ساز و مدرسه یار و گروه های جهادی که همواره دوشادوش دولت در سنگر مدرسه سازی بوده اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم چرا که این عزیزان بازوان توانمند دولت در عرصه مدرسه سازی هستند.

وی در پایان بیان کرد: امیدواریم تا با تلاش هر چه بیشتر و به یمن حضور دکتر پزشکیان در راس کشور، شاهد روز های خوبی در نظام تعلیم و تربیت و علی الخصوص در عرصه مدرسه سازی باشیم.

منابع مالی کم در عرصه مدرسه سازی، جلودار پیشرفت نظام تعلیم و تربیت نیست

نماینده مردم شریف تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در مراسم نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی آذربایجان شرقی با محوریت مجامع خیری، گروه های جهادی و آموزش و پرورش گفت: منابع مالی کم در عرصه مدرسه سازی، جلودار پیشرفت نظام تعلیم و تربیت نیست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، علی جعفری آذر، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت، مهم‌ترین دستگاه فرهنگی، آموزشی و تربیتی جمهوری اسلامی است، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش و پرورش است که سازمان‌ها را مدیریت می‌کند و مهم‌ترین دستگاه به شمار می‌آید. هر قدمی که در این مسیر و در مسیر مدرسه سازی برداریم، باقیات صالحات است.

وی ادامه داد: در این دولت، آموزش و پرورش باید از لحاظ انسجام به بهره‌وری برسد و ما نیز به عنوان خادمان ملت در مجلس شورای اسلامی، هر کمکی که از دستمان بربیاید، در حوزه جذب وجوهات و سایر حمایت‌ها انجام خواهیم داد.

جعفری آذر ضمن اشاره به ظرفیت خیرین و گروه های جهادی و بسیجی در استان آذربایجان شرقی گفت: ما همواره در کنار خیرین بسیج خواهیم شد تا با استفاده از امکانات و منابع دولتی، تا حد اختیارات، بخشی از نیازهای مدارس را برطرف کنیم؛ منابع مالی ما ضعیف است، اما باید تلاش کنیم تا سرانه فضای آموزشی در استان جبران شود.

نماینده مردم تبریز، آذرسهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از چندگانگی موجود در نظام آموزشی، گفت: ما ۲۳ نوع مدرسه دولتی داریم و این تنوع به نفع نظام تعلیم و تربیت نیست، بلکه خیانت به آن است. حتی از لحاظ روانی، دانش‌آموزان جداسازی شده‌اند و نمرات آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

جعفری آذر همچنین به کمبود منابع مالی اشاره کرد و گفت: اگرچه منابع مالی ما ضعیف است، اما باید تلاش خود را دوچندان کنیم تا سرانه فضای آموزشی در استان جبران شود.

وی در پایان اظهار داشت: حتما روزی خواهد رسید که با افتخار بگوییم که آخرین مدرسه غیرمستحکم در آذربایجان شرقی را ساماندهی نمودیم و دیگر هیچ دانش آموزی در مدرسه ناایمن نیست.

لزوم ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت، برای دستیابی به آینده ای بهتر

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در مراسم نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی آذربایجان شرقی با محوریت مجامع خیری، گروه های جهادی و آموزش و پرورش بر لزوم ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت، برای دستیابی به آینده ای بهتر تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی ، روح اله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در این مراسم گفت: برای تغییر مسیر ساخت‌وساز در آموزش و پرورش، باید طرح‌های جدیدی در نظر گرفت و لذت تنها تکیه بر خیرین کافی نیست؛ مدیریت جامع شهری باید در حوزه ساخت‌وساز، تجهیز و بهره‌برداری مدارس ورود کند تا شاهد تحولی جدی در آینده آموزش کشور باشیم.

روح اله متفکر آزاد بر لزوم پیشرفت بیش از پیش در حوزه مدرسه سازی ذیل نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی تأکید کرده و گفت: نباید تنها به کمک‌های خیرین اکتفا کنیم، هرچند که خیرین همواره آماده یاری رساندن هستند.

وی افزود: باید به فکر تامین منابع بیشتر برای ساخت و ساز مدارس و استفاده از ظرفیت مردمی در این امر باشیم.

به گفته وی ، برای دستیابی به آینده‌ای بهتر، نیازمند یک تحول جدی در روند پیشرفت نظام تعلیم و تربیت است.

مهمترین شاخص نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، مردمی سازی است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی در مراسم نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی آذربایجان شرقی با محوریت مجامع خیری، گروه های جهادی و آموزش و پرورش گفت: مهمترین شاخص نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، مردمی سازی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی، فرهاد فرهودی در  مراسم نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی آذربایجان شرقی با محوریت مجامع خیری، گروه های جهادی و آموزش و پرورش، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲، میزان تعهد خیرین برای مدرسه‌سازی ۹۲۳ میلیارد تومان بود که استان ما رتبه چهارم را کسب کرد. این رکورد در سال بعد به‌طور ویژه بهبود یافت و  استان ما در سال ۱۴۰۳ با ۱۹۰۰ میلیارد تومان تعهد خیری، رتبه دوم را پس از استان هرمزگان را دست آورد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳، با همت خیرین، هر روز کاری دو کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شده که باعث شد استان ما رتبه برتر کشور را کسب کند. با وجود تمام مشکلات کشوری، این موفقیت با همت خیرین حاصل شد.

این مقام مسئول در نظام تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی گفت: در تابستان ۱۴۰۳، اتفاق ویژه‌ای رخ داد و بودجه‌ای بعد از سال‌ها برای شاداب‌سازی مدارس در اختیار ما گذاشته شد که در استان ما، با همت انجمن‌های اولیا و مربیان، مصالح از ما و اجرا از مردم بود که هدف دکتر پزشکیان در نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی از ماه ها قبل در استان آذربایجان شرقی تحقق یافته بود.

وی اظهار داشت: با حمایت و همت همه، ۱۰۸۹ مدرسه در طول یک سال، به‌ ویژه در تابستان، بهسازی و شاداب‌سازی شد و برای شروع سال تحصیلی باشکوه آماده گردید و بر اساس ارزیابی همکارانم در اداره کل نوسازی مدارس استان ، شهرستان شبستر و نواحی ۲ و ۳ تبریز بیشترین مشارکت مردمی را در بهسازی و شاداب‌سازی مدارس داشته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین لازم به ذکر است که  بانوان خیر نیز در این شهرستان‌ها و مناطقی که موفق بوده‌اند، پا به پای آقایان تلاش کرده‌اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی بیان کرد: آنچه که در اینجا می‌خواهم بگویم، نهضت توسعه عدالت آموزشی است که با دستور رئیس‌جمهور در بدنه دولت، همراه با مردم، پیاده‌سازی شده و مهم‌ترین پارامتر آن مردمی‌سازی است؛ حتی اگر یک آجر از سمت نهضت توسعه عدالت آموزشی باشد، برای سال بعد ۲۳۱ پروژه شامل ۱۱۰۸ کلاس درسی با اولویت مدارس کانکسی و سنگی بالای ۱۰ نفر دانش آموز تعریف شده است که این پروژه‌ها باید در کنار مردم و به کمک دولت ساماندهی و بازسازی شوند و لذا مسئول این نهضت در استان چ، شخص آقای استاندار و دبیر پیگیر کننده آن، اداره کل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی است.
وی در پایان ضمن قدردانی از گروه های جهادی، خیرین، مجامع خیری و روسای نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان گفت: امیدوارم تا دست در دست هم در کنار مردم و خیرین، شاهد اجرای هر چه بهتر نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی در استان باشیم.