فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان‌شرقی تشدید می‌شود
فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان‌شرقی تشدید می‌شود

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با تقویت ناپایداری ها و با توجه به شرایط فصلی و محلی، فعالیت سامانه بارشی از امروز (یکشنبه) در این استان تشدید می‌شود.

«محمد امیدفر»، روز یکشنبه در گفت و گویی با اشاره به صدور هشدار جوی نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی استان، برای انجام اقدامات پیشگیرانه در خصوص شرایط ناپایدار جوی، افزود: فعالیت این سامانه تا اواخر این هفته ادامه می یابد.

وی اظهار کرد: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی فعالیت این سامانه به ویژه در ساعات بعد از ظهر تا اوایل شب امروز و فردا (دوشنبه) از شدت بیشتری برخوردار است و موجب رگبار باران، غرش آذرخش و در نواحی مستعد بروز مه و بارش تگرگ می شود.

رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال فعالیت این سامانه بارشی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، طغیان رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و لغزندگی جاده ای دور از انتظار نیست؛ بنابراین لایروبی کانال ها و آبروها ضروری است و دامداران و عشایر از چرای دام و تردد در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع خودداری کنند.

امیدفر، ادامه داد: در این مدت با توجه به وزش باد به نسبت شدید، احتمال خسارت به سازه های سبک در اثر وزش باد، خیزش گرد و خاک، سقوط و یا پرتاب اجسام سبک و شکستن سرشاخه های درختان و خسارت به محصولات باغی و زراعی وجود دارد؛ بنابراین محکم کردن سازه های سبک و چادرهای مسافرتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و توجه کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان ضروری است.

وی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته جلفا با دمای ۳۷ درجه و تیکمه داش با ۱۰ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در گرمترین زمان به ۳۲ درجه و در خنک ترین زمان به ۲۱ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.

امیدفر، با بیان اینکه در طول این هفته تغییرات دمایی قابل ملاحظه ای در استان روی نخواهد داد، افزود: دمای فعلی تبریز (۹ و ۱۵ دقیقه) ۲۶ درجه بالای صفر است که نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است. این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان است.