فعالان بخش خصوصی بستر مناسبی برای حضور در اقتصاد جهانی فراهم کنند
فعالان بخش خصوصی بستر مناسبی برای حضور در اقتصاد جهانی فراهم کنند

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی با شناسایی زمینه‌های مناسب همکاری، بستر مناسبی برای حضور موثر در اقتصاد جهانی فراهم کنند.

عابدین خرم، در هفتاد و نهمین جلسه شورای گفت‌ و گوی دولت و بخش خصوصی استان از کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی خواست تا با جرات و جسارت و با بهره‌گیری از فرصت‌های موجود، وارد عرصه اقتصاد مرزی، منطقه‌ای و بین‌المللی شوند.

وی اظهار داشت: کارآفرینان برای پیشرفت و رفع چالش‌های اقتصادی، چاره‌ای جز اتکا به دیدگاه امیدوارانه و روحیه با نشاط ندارند و تک‌ تک مسوولان در این زمینه نقش بسزایی را عهده‌دار هستند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نیازمند پالایش جدی در عرصه فرهنگ عمومی اقتصاد کشور هستیم، گفت: همراهی مردم با تصمیمات اقتصادی جزو ضروریات است و اتاق بازرگانی باید در برآورد صحیح و امیدآفرین از شرایط ملی و استانی و ارائه آن به افکارعمومی، مشارکت داشته باشد.

خرم، با اشاره به نقش اثرگذار بخش خصوصی در شناسایی نخبگان و استعدادها، ادامه داد: بنا بر سیاست‌های علم و فناوری، سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی تا سال ۱۴۰۴ باید به چهار درصد افزایش یابد که تحقق این هدف با همکاری مستمر و روش‌مند تولیدکنندگان با این شرکت‌ها و حمایت مادی و معنوی از فرآیند تبدیل ایده به محصول، قابل دست‌یابی است.

وی انسجام کارکرد و نظم‌دهی به اهداف مشترک را نیاز ضروری بخش خصوصی دانست و یادآوری کرد: تدوین نقشه راه و ارائه طرح‌های راهگشا، می‌تواند از وظایف کارگروه‌های تخصصی شورای گفت‌ و گو قلمداد شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه شورای گفت‌ و گوی دولت و بخش خصوصی باید به قرارگاه جذب سرمایه و مانع‌زدایی از تولید و صادرات تبدیل شود، گفت: دولت در این راه پرچالش، همراه و همیار تولیدکنندگان و بازرگانان است و بسترها را برای فعالیت قانونی آنها تسهیل خواهد کرد.

خرم، با بیان اینکه برای ایجاد رقابت در عرصه‌های مختلف، سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه ضروری است، افزود: اگر دانش و فناوری در فرآیند تولید از سهم بسزایی برخوردار باشد، بسیاری از چالش‌های صادرات به‌ دلیل کیفیت برتر مرتفع می شود و این موضوع، ستون تحریم‌های ظالمانه را بی‌اثر می‌کند.

این جلسه با ۲ پیش از دستور « ارائه گزارش عملکرد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در شش ماه نخست سال جاری» و « ارائه گزارش مدیرکل امور مالیاتی استان در خصوص مصوبه موضوع بررسی مصادیق مزایای رفاهی و انگیزشی مشمولین قانون کار و معافیت این مزایا و حق بیمه سهم حقوق بگیران از موضوع ماده ۸۳ قانون مالیات های مستقیم » برگزار شد.

«بررسی چالش های پیش روی صنایع فولاد استان به دلیل برنامه اولویت بندی قطع گاز شرکت های فولادی توسط وزارت نفت»، «بررسی چالش های اخذ کارت بازرگانی و پروانه بهره برداری شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری» و «بررسی دلایل عدم اجرای ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون مذکور موضوع الزام استفاده از خدمات سازندگان ذیصلاح در احداث تمامی ساختمان ها» در این جلسه ارایه و مورد رسیدگی قرار گرفتند.

« درخواست مشارکت واحدهای صنعتی در مدیریت مصرف برق در فصل زمستان ۱۴۰۰ از سوی شرکت توزیع برق تبریز»، «ایجاد خط اعتباری واردات نهاده های کشاورزی توسط رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز» و « طرح موضوع مرتبط با حوزه گردشگری استان توسط رئیس انجمن رستوران های بین راهی و مراکز رفاهی استان» نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.