سمینار آموزشی « روابط عمومی تخصصی و اصول مردم داری» در تبریز برگزار شد
سمینار آموزشی « روابط عمومی تخصصی و اصول مردم داری» در تبریز برگزار شد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-يک مدرس دانشگاه و استاد ارتباطات دانشکده خبر گفت: دولتمردان براي اعتماد آفريني و رابطه مردم و دولت "روابط عمومي تخصصي" را پياده کنند

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، دکتر حمید شکری خانقاه در سمینار آموزشی «روابط عمومی تخصصی و اصول مردم داری» که در آستانه هفته دولت ویژه مدیران و کارکنان روابط عمومی بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی و ادارات تابعه سازمان در تبریز بصورت وبیناری برگزار شده بود با بیان اینکه آنچه هر دولتمردی در مدیریت ارتباطی خود باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد تضمین تاثیرگذاری پیامهای خود بر جامعه مخاطب و دستیابی به فرهنگ و رفتار موردنظر در بین گروههای مختلف است که هدف اصلی فرایند ارتباطی محسوب می‌شوند گفت: روابط عمومی پویـا و کارآمد باید برای حل مسایل ارتباطی دستگاه ها، برنامه‌ ارتباطی راهبردی مدبرانه و مستدلی طراحی و ارایه کند و مدیران جدید روابط عمومی دولت مردم مدار  باید بتوانند در جهت دهی افکار عمومی و سازمان در مسیر تحول و توسعه، با اتخاذ استراتژی ارتباطی موثر نقش کلیدی ایفا نمایند.

وی با بیان اینکه آنچه قبل از هر اقدامی باید مدنظر مدیران روابط عمومی ها قرار گیرد توجه به شاخصها و معیارهای استاندارد و لازمه های حرفه ای روابط عمومی  هوشمند با استانداردهای ارتباطی و  “برنامه ریزی استراتژیک  ارتباطی  در روابط عمومی ” است ادامه داد: باید کوشید با نگاهی  دیگر گونه و عمیق به فراگرد  هوشمندسازی ارتباطی مبتنی بر بازآفرینی اعتماد بین مردم و دولت طرحی نو در انداخت.

مدیر دپارتمان روابط عمومی و ارتباطات برنامه مهارت سنجی حرفه ای اروپایی اسکو در ایران با بیان اینکه روابط عمومی بازوی توانمند مدیریت سازمان و در اصل یکی از وظایف مدیران، روابط عمومی و ارتباطات است افزود: روابط عمومی‌ها با عملکرد خوب و اثرگذار خود می‌توانند بازیگر نقش خطیر و حساس ایجاد ارتباط فعال و اثربخش بین دولت و مردم باشند این نهاد باید بتواند فاصله ها را کاهش داده و زمینه ایجاد تفاهم و هم اندیشی بین مسئولان و مردم را فراهم سازد و تصمیم گیریها را به سمت منافع عمومی‌سوق دهد.

دکتر شکری خانقاه با بیان اینکه امروزه سیستمهای موفق و کارآمد، سیستم‌های هماهنگ با روابط عمومی و همخوان با اصول ارتباطی هستند ادامه داد: از آنجا که روابط عمومی تنها نقطه تماس سازمان با  رسانه ها و مردم است، همه مدیران در همه سطوح باید به تقویت این مرکز ثقل ارتباطی بیاندیشند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران ارشد باید از روابط عمومی ها حمایت کنند و این حمایت در قالب اعتماد به نقش مدیریتی روابط عمومی می‌تواند کارساز تر باشد چرا که در سایه اعتماد مدیران سطح بالا، اقتدار روابط عمومی‌تثبیت می شود و حمایت‌های دیگر نظیر حمایت مادی و انسانی نیز در سایه اعتماد و اقتدار حاصل می‌شود ادامه داد: روابط عمومی‌ یک فرصت است نه تهدید و اقتدار آن بر قدرت سازمان‌ می‌افزاید و مدیران را سرافرازتر می‌کند و زمانی که تصمیم گرفته می شود یک روابط‌عمومی ‌فعال داشته باشیم  و به آن اقتدار و ابتکار عمل بدهیم، تا بتواند منافع سازمان‌ را تشخیص داده و در جامعه آن را مطرح نماید، باید افرادی را انتخاب کنیم که درجه اعتمادمان نسبت به وی بالاتر است ضعف ساختاری در تشکیلات  روابط عمومی سبب شده که کاستی‌هایی در این نهاد بوجود آید که این مسئله یکی از آسیب‌های جدی در روابط عمومی است.

نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی با بیان اینکه ادوارد برنیز روابط عمومی را به عنوان یک حرفه اصیل و جدی تعریف کرده است افزود: وی معتقد است روابط عمومی یعنی اینکه اطلاعاتی که به مردم داده می شود، تلاشهای ترغیبی به منظور تغییر گرایشها و رفتار مردم، کوشش در همبسته ساختن نگرشها و اقدامات یک سازمان با مخاطبان خود و متقابلاً نگرشها و اقدامات مخاطبان با سازمان و بالاخره آگاه ساختن، متقاعد ساختن و ایجاد همبستگی افعالی هستند که بر عمل روابط عمومی حاکم است