تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- نشست هماندیشی همایش بینالمللی «تبریز؛ قطب بینالمللی گردشگری، علمی و سلامت» با حضور رئیس دانشگاه تبریز، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی و جمعی از نمایندگان دستگاههای اجرایی و رؤسای دانشگاههای استان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، دکتر محمد تقی اعلمی؛ رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در این نشست با اشاره به تکلیف برنامه هفتم توسعه به دانشگاهها در خصوص جذب دانشجویان خارجی اظهار کرد: طبق این برنامه دانشگاهها مکلف به جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی در سطح کشور هستند که در حال حاضر ۶۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور جذب شدهاند که ۱۰ درصد از این تعداد متعلق به آذربایجان شرقی است.
وی، اهمیت گردشگری علمی را در چهار محور مطرح و خاطرنشان کرد: مشکل اصلی برگزاری کنفرانسها و همایشهای بینالمللی، همکاری بین ارگانهای مختلف استان با دانشگاه و حمایت جهت بازدید از مناطق مختلف است. چراکه در حال حاضر دانشگاه تبریز بیش از ۲۵۹ تفاهمنامه با دانشگاههای کشورهای منطقه دارد که نگرانی محققان بزرگ این کشورها از ورود به ایران و الصاق مهر ایران در پاسپورت ، موجب عدم حضور آنها در کشور و به دنبال آن، از دست رفتن ظرفیت گردشگری علمی میشود.
رئیس دانشگاه تبریز افزود: آموزش دانشگاهی، آموزش زبان فارسی و اسکان دانشجویان خارجی، بحث جدی دانشگاه است اما بحث فرهنگی این قضیه و تبدیل دانشجویان به سفیر فرهنگی استان بر عهده دستگاههای اجرایی است.
وی در خاتمه تاکید کرد:گردشگری میراثی علمی است که با شناخت هرچه بیشتر شخصیتهای علمی منطقه و بازدید از مکانهای علمی چون ربع رشیدی، توانمندی مان در این حوزه بالا میرود و دانشگاه تبریز با مطالعات و بررسیهای علمی، سهم عمدهای در افزایش ظرفیت گردشگری در استان ایفا مینماید.
دانشجویان خارجی؛ سفیران گردشگری علمی
دکتر احمد حمزهزاده؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۶ هزار دانشجوی خارجی در استان مشغول به تحصیل هستند و این دانشجویان سفیران گردشگری علمی محسوب میشوند، گفت: بزرگترین آسیب در این حوزه، ایران هراسی در دنیا است و تنها راهکار مقابله ما، پرورش سفیران گردشگری است تا به معرفی آذربایجان شرقی و اثبات حقانیت کشورمان بپردازند که این موضوع با راهکار تربیت فرهنگی و برنامهریزی در این مسیر برآورده میشود.
وی ادامه داد: آمار توریستی سال گذشته با میانگین بالای۹۰ درصد اشغال هتل ها رسید و بازدید از موزه ها ۲/۵ برابر شد که به واسطه وجود جاذبه های گردشگری و زیر ساخت های استان اتفاق افتاد که تمام دستگاه های اجرایی در این راه همدل بودند.
حمزه زاده ضمن اذعان بر ظرفیت بالای گردشگری آذربایجان شرقی در ابعاد مختلف، گردشگری علمی را مهم خواند و به ریشه تاریخی دانشگاه ربع رشیدی اشاره کرد: ربع رشیدی اولین شهر دانشگاهی دنیا است.
وی ادامه داد: ما اخیرا به آثار باستانی ارزمندی در این مکان تاریخی دست یافتیم. ظرفیت کار کردن در این حوزه بسیار بالاست که باید دانشگاه تبریز به عنوان دانشگاه مادر با دانشگاه آزاد و پیام نور، دست به دست هم دهند و زیر ساخت های آن را فراهم کرده اند.
حمزه زاده گفت: ما بیش از ۶ هزار دانشجوی خارجی داریم که می توانند سفیران گردشگری علمی باشند؛ بزرگترین آسیب در این حوزه، ایران هراسی مطرح در دنیا است.
وی افزود: تنها راهکار مقابله ما، پرورش سفیران گردشگری است تا به معرفی استان و اثبات حقانیت کشورمان بپردازند که این موضوع با راهکار تربیت فرهنگی و برنامه ریزی در این مسیر برآورده می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: شائبه و چالش های حضور دانشجویان خارجی در استان به خاطر عدم برنامه ریزی ها اتفاق افتاده است که باید با رویکرد فرصت محور به این موضوع توجه شود و در مسیر ارتقای گردشگری سلامت و گردشگری علمی از این فرصت بهره جست. لذا قرار است سلسله همایش هایی با برنامه های کاربردی تشکیل شود، کمیته های علمی واجرایی طی جلسات تعیین شده و همایشی علمی در سال جدید شاهد باشیم. باید در این راستا حوزه گردشگری سلامت و گردشگری علمی تفکیک شوند و با کمیته های اجرایی مجزا و تخصصی پیش روند و با دعوت از سخنرانان بین المللی پیوست علمی یابند و به نتایج عملی بیانجامند.
حمزه زاده در پایان علل تجارب تلخ حوزه گردشگری سلامت را برشمرد و گفت: تجربه تلخ این حوزه به خاطر عدم هماهنگی بین بخشی و عدم برنامه ریزی به بار آمد.
وی ادامه داد: ما باید طی این جلسات هم جهت برنامه ریزی برای پکیج تور هایی برای دانشجویان خارجی برنامه ریزی کنیم و هم پیوست اجتماعی فرهنگی بین آنها و مردم به عنوان جامعه میزبان ایجاد کنیم و اصحاب رسانه باید در این حوزه بسیار کمک کنند.
حمزه زاده گفت: معتقدم بازگویی تجارب تلخ در اینجا بیشتر اتفاق می افتد و باید این روند بر عکس شود و به تجارب خوب پرداخت شود زیرا رسانه ها با اشاره به جنبه های مثبت حوزه گردشگری، تاثیر عمیقی در فرهنگ و نگاه اجتماعی به اینحوزه می گذارند.