بزرگترین اجتماع کودکان کار تبریز برگزار شد
بزرگترین اجتماع کودکان کار تبریز برگزار شد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- بزرگترین اجتماع کودکان کار در جشن یلدای شمالغرب کشور ویژه کودکان کار استان آذربایجان شرقی با حضور 482 کودک کار و خانواده‌هایشان در مرکز ساماندهی و نگهداری کودکان کار (فرزندان رحمت) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، کودکانی که تا چند ماه قبل به عنوان نان‌آور خانواده در گرما و سرما به دنبال لقمه‌ای نان آدامس و دستمال کاغذی می‌فروختند، حالا با حمایت انجمن فرزندان رحمت بعد از فراغت از مدرسه و کلاسهای آموزشی به همراه خانواده و دوستان خویش بزرگترین شب سال را جشن گرفته‌اند.

در ادامه مراسم ۶٠٠ پک با محتوای میوه یلدا، هندوانه، پشمک، آجیل شب یلدا، کاپشن، لباس گرم و مواد غذایی در بین خانواده‌های عضو این انجمن توزیع شد.

رامین نوابی، مدیرعامل انجمن خيريه فرزندان رحمت در حاشیه این مراسم، گفت: ۵٠٠ خانوار نیازمند تحت پوشش انجمن خیریه فرزندان رحمت قرار دارند که در حال حاضر ۴۸۰ کودک کار و خیابانی ساماندهی و ثبت عضویت شده‌اند، که چون برخی از آنها خواهر یا برادر دارند، انجمن در مجموع ۶٠٠ پک در مناسبتهای مختلف توزیع می‌کند.

وی افزود: در کمپین مهرانه که در مهر ماه هر سال برگزار و هزینه ثبت نام مدارس و لوازم التحریر و لباس مدرسه کودکان تامین می‌شود، امسال نیز ۷۰۰ نفر کودک دانش آموز پک مهرانه دریافت کردند.

نوابی اضافه کرد: گروه کودکان کار، کودکان تحت حمایت آموزشی، هستند که آموزش مهارتهای زندگی فردی و ویژه خانواده و همچنین آموزش زبان و ریاضی و کلاسهای تقویتی، کمک هزینه تحصیلی و درمانی، لباس و… دریافت می‌کنند.

مدیرعامل انجمن خيريه فرزندان رحمت تصریح کرد: این انجمن تنها مجموعه خیریه است که در سطح شهر صندوق و یا قبوض دریافت وجه خیریه ندارد و منابع مالی این انجمن از طریق بنگاههای زودبازده خود مجموعه و اسپانسرهای دائمی مجموعه آمبولانس ناجی و صنایع غذایی لذت یارات تامین می‌شود.

وی در تشریح امکانات این مجموعه گفت: مرکز آموزشی و حمایتی کودک و خانواده فرزندان رحمت، مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی، واحد آموزش فنی و حرفه‌ای با آموزش‌های اولیه فنون فنی به کودکان از جمله آموزش پیرایش، تعمیرات موبایل و…، سالن اجتماعات چند منظوره برای تماشای فیلم و فوتبال و برگزاری جشن تولد کودکان، اتاق مددکاری، سایت کامپیوتری که آموزشهای تدوین، طراحی، بازیهای کامپیوتری ارائه می‌شود و کودکان در کنار بازی با شیوه‌های متنوع آموزش می‌بینند، سالن بازی فوتبال، پینگ‌پنک، والیبال، فوتبال‌دستی و…، کلاسهای موسیقی و نقاشی، کلاسهای تقویتی، اتاق مسئول فنی، مشاوره و مددکاری و… برای آسودگی و پرورش صحیح کودکان طراحی شده است.

وی با بیان اینکه کل مجموعه فرزندان رحمت ۴۲ نفر پرسنل دارد که در آموزش ساماندهی کودکان و اداره مجموعه مراکز همکاری دارند، یادآور شد: ۸۰ درصد کودکان به زبان انگلیسی و روسی و فرانسه مسلط هستند.

نوابی با بیان اینکه ۲۳ کودک از این مجموعه در طی این سالها ترخیص شده و زندگی مستقلی تشکیل داده‌اند و در حال حاضر ۸۷ کودک به صورت شبانه روزی در این مرکز نگهداری می‌شوند، خاطرنشان کرد: طبق قانون باید این کودکان در ۱۸ سالگی مرخص شوند، ولی فرزندان رحمت با تعهدات اخلاقی و دلسوزی متولیان مجموعه معتقد است کودکانی که تا این سن از آسیبهای اجتماعی دور مانده و آموزش دیده‌اند، در این سن بحرانی باید به شدت محافظت شده و به این منظور حمایت آنها را تا یافتن مسکن، شغل و درآمدی امن ادامه می‌دهد.

رامین نوابی ادامه داد: ترخیص کودکان فرزندان رحمت معنی ندارد این کودکان بعد از پذیرش یا به عنوان فرزند خوانده در خانواده پذیرش می‌شوند آیا با ساماندهی و توانمندسازی خانواده به آغوش خانواده خودش باز میگردد و یا در جمع خانواده فرزندان رحمت ساکن شده و تحت آموزش قرار می گیرد تا زمانی که مستقل شده و با کسب درامد و تشکیل زندگی مناسب از این مرکز مرخصی می‌شود.

به گفته مدیرعامل موسسه خیریه فرزندان رحمت، این مجموعه آرمان بزرگی در زمینه توانمندسازی کودکان دارد که این کودکان با رسیدن به سن ۱۸ سالگی به خدمت سربازی می‌روند یا وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل می دهند با کسب آموزشهای فنی و حرفه‌ای شغل و درآمدی برای خود مهیا می‌کند. موفق شده‌ایم تاکنون کودکان این مجموعه را ترخیص نکرده‌ایم و با تمایل و رضایت خودشان برای بازگشت به آغوش خانواده، بنگاه های زود بازده ایجاد کرده‌ایم.

نوابی تاکید کرد: کودک کار و خیابانی تاکنون توسط این مجموعه شناسایی شده‌اند، از این تعداد بیش از ۷۰ درصد ساماندهی شده، از ۱۴۷ کودک کار ۱۰۵ کودک دیگر به خیابان بازنمی گردند، در حال حاضر طبق آمار ۴۲ کودک در تبریز در حال دستفروشی هستند.