تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: جایگزین نمودن کانکس با مدارس نوساز، یک وظیفه است، نه یک انتخاب. عملکرد فعلی در این حوزه قابلقبول نیست و باید سرعت اجرای پروژهها افزایش یابد.
به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، صبح چهارشنبه، بیست و دوم اسفند ماه در اجلاس مشترک شورای معاونان اداره کل و مدیران و رؤسای آموزش و پرورش استان با انتقاد از روند کند اجرای طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی، اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی، به عنوان استان رئیس جمهوری باید در این نهضت پیشتاز باشد.
وی با بیان اینکه آمارهای ارائهشده از سوی نوسازی مدارس با آمارهای بدست رسیده همخوانی ندارد، خواستار افزایش شفافیت در روند اجرایی طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی شد.
صادقی بر نقش مشارکتهای مردمی و خیرین در تسریع این روند تأکید کرده و گفت: نهضت توسعه عدالت آموزشی، بدون حضور و همکاری مردم به نتیجه نخواهد رسید.
وی پیشنهاد کرد تا مالیات پرداختی افراد در شهرستانها به طور هدفمند برای توسعه مدارس هزینه شود و با اشاره به چشمانداز ترسیمی برای طرح توسعه عدالت آموزشی گفت: آقای استاندار پای کار است؛ نهضت توسعه فضای آموزشی تا فروردین وارد فاز عملیاتی میشود
فرهاد فرهودی، مدیرکل اداره نوسازی مدارس نیز در ادامه، اولویت نخست کشور را توسعه عدالت آموزشی در فضاهای آموزشی عنوان کرد و از امضای سه نامه مهم توسط استاندار برای تسریع این روند خبر داد.
وی با اشاره به پیگیریهای مکرر شهرستانهای ورزقان و مرند در این طرح، گفت: تمامی پروژهها باید تا پایان فروردینماه کلید بخورند. از زمان آغاز نهضت در شهریور ماه سال گذشته، برخی پروژهها به دلیل حجم بالای کار با تأخیر روبهرو شدهاند. دبیرخانه اجرایی این نهضت در استان، ادارهکل نوسازی مدارس، و در شهرستانها، آموزش و پرورش مناطق و نواحی خواهد بود.
فرهودی با اشاره به سیاستهای کلان نهضت عدالت آموزشی، اظهار کرد: ابتدا باید پروژههای نیمهتمام را تکمیل کنیم. مشارکت سازمانهای مختلف در اجرای طرح ضرورت داشته و آموزش و پرورش تنها نهادی است که از ابتدای انقلاب تاکنون با مردم ارتباط مستقیم داشته و نقش مهمی در اعتمادسازی عمومی ایفا کرده و پلی مابین دولت و مردم به شمار میرود.
وی در ادامه به موضوع تأمین منابع مالی اشاره کرده و گفت: در حالت عادی، بودجه دولتی تنها برای ساخت ۶۰۰ کلاس درس کافی است، اما هدفگذاری این طرح، ساخت دو و نیم برابر این میزان است.
وی از بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، اتاقهای بازرگانی، سازمان بسیج سازندگی، بانکها، نهادهای عمومی غیردولتی، شهرداریها و صندوق ذخیره فرهنگیان بهعنوان حامیان بالقوه این نهضت نام برد.
فرهودی از شرکت نفت بهعنوان مجری ۲۷ پروژه آموزشی در استان نام برد و اضافه کرد: شرکت مس سونگون، ۱۸۵ میلیارد تومان بدهی به شهرستانهای ورزقان، خاروانا و اهر دارد. پرداخت این بدهی نه لطف، بلکه یک تعهد قانونی است و باید برای توسعه فضاهای آموزشی هزینه شود.
وی ادامه داد: ریاست جمهوری نیز تأکید کرده است که در استانی با منابع معدنی غنی، نباید مدارس کانکسی با بیش از پنج دانشآموز وجود داشته باشد.
وی با تأکید بر لزوم نظارت فنی بر تمامی پروژهها، گفت: تمام نقشههای مربوطه ابلاغ شده و تیمهای نظارتی باید اجرای دقیق طرحها را رصد کنند.
فرهودی همچنین با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات آموزشی، اضافه کرد: سازمان نوسازی مدارس تنها قادر به تأمین تجهیزات اولیه مدارس بهرهبرداریشده است و مدیران مدارس نباید برای تجهیزات اضافی، بهصورت مستقیم به اداره نوسازی مراجعه کنند.
در پایان این نشست، صادقی و فرهودی بر لزوم همکاری مستمر میان نهادهای مختلف تأکید کرده و از تمام دستگاهها خواستند که برای پیشبرد نهضت توسعه عدالت آموزشی، بهصورت هماهنگ و یکپارچه عمل کنند.