• تماس با ما
  • درباره ما

شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۴

  • telegram
  • eata
  • eata
  • sorosh
  • bale
  • watsapp
  • instagram
  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • سیاسی
    • فرهنگی
    • ورزشی
  • ایران
  • جهان
  • آذربایجان شرقی
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
Twitter Facebook Telegram Whatsapp

افزایش ۸ برابری تولید بنزین در سال‌های پس از پیروزی انقلاب

  • شناسه خبر: 8066
  • تاریخ و زمان ارسال: 18 بهمن 1399 - 07:59
  • نویسنده: bf_admin

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری بامدادفردا و به نقل از ایرنا، بنزین را شاید بتوان استراتژیک‌ترین سوخت در تمام جهان دانست. از همین رو تامین آن برای هر کشور اهمیت ویژه‌ای دارد و بنابراین یا پالایشگاه‌هایی ساخته شده تا در داخل کشور بنزین تامین شود و یا واردات این فرآورده نفتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

ایران نیز در دهه‌های گذشته واردات بنزین را انجام می‌داد. به همین دلیل بود که در دور گذشته تحریم‌ها، واردات بنزین تحریم شد و ایران برای تامین بنزین مورد نیاز خود از ظرفیت پتروشیمی‌ها استفاده کرد.

آمارها نشان می‌دهد که تولید بنزین ایران در سال  ۵۷ حدود ۲۵ میلیون لیتر در روز بوده است.

این رقم در سال ۹۱ و پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به ۵۲ میلیون لیتر در روز رسید. درواقع در ۳۴ سال، ظرفیت بنزین ایران حدود ۲ برابر شد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، شتاب در ساخت پالایشگاه‌ها سرعت گرفت و با اولویت‌بندی اجرای آنها، منابع مالی متمرکز شد.

البته اقدام‌های دولت برای افزایش کمی و کیفی فرآورده‌های تولیدی و به سرانجام رسیدن طرح‌های پالایشگاهی در کشور در دولت تدبیر و امید در حالی اجرا شد که کشور با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی رو به رو بود اما با وجود همه فشارهای خارجی علیه کشور، صنعت پالایش مسیر رو به رشد خود را طی کرد.

تا آنجا که ایران به جایگاه بزرگترین تولید کننده بنزین در منطقه، نخستین تولیدکننده بنزین و دومین تولیدکننده گازوئیل در اوپک دست یافته است.

با وجود آنکه در مجموع ظرفیت صنعت پالایش ایران از یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه افزایش داشته، همچنین تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا مانند بنزین نیز مورد توجه بوده و رشدی به مراتب بیشتر از طرفیت مجموع پالایش کشور را تجربه کرده است.

ایران در سال ۹۱ روزانه ۵۲ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کرد که در این میان هیچکدام از این محصولات، سوخت یورو نبود. در همان سال نیز حدود ۱۰ میلیون لیتر واردات بنزین به کشور در جریان بود.

حالا با گذشت ۸ سال از آن زمان و در طول دولت تدبیر و امید، ایران نه تنها در تولید و تامین بنزین خودکفا شده بلکه امکان صادرات سوخت حتی بیش از میزان واردات سال ۹۱ در کشور وجود دارد.

هم اکنون ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور ۱۲۰ میلیون لیتر است که در مقایسه با ابتدای انقلاب رشدی ۸ برابری را نشان می دهد.

از سوی دیگر تولید بنزین و گازوئیل یورو در کشور و افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌ها برای نخستین بار در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاد.

تا آنجا که آمارها نشان می‌دهد، در مجموع تا پایان سال ۹۸ تولید بنزین با استاندارد یورو به روزانه ۹۱ میلیون لیتر و گازوئیل با استاندارد یورو به ۷۳ میلیون لیتر رسیده است.

مهمترین طرحی که ایران را در تولید بنزین خودکفا کرد و صادرات این فرآورده را نیز به ارمغان آورد، بهره‌برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بود.

این پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا و ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور، روزانه با پالایش ۴۵۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی، کشور را در مسیر خودکفایی در تامین بنزین قرار داد.

با افتتاح فاز نهایی این پالایشگاه در دی ماه سال ۹۷، ظرفیت تولید روزانه بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس به روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل رسید.

پس از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که رتبه اول تولید بنزین در کشور را به خود اختصاص داده، پالایشگاه امام خمینی شازند، با تولید روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین در رتبه دوم قرار دارد.

پالایشگاه بندر عباس نیز با تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین جایگاه سوم تولید بنزین ایران را به خود اختصاص داده است.

پالایشگاه اصفهان نیز روزانه ظرفیت تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین با کیفیت را دارد.

بعد از این پالایشگاه ها پالایشگاه تهران روزانه ۷ میلیون لیتر بنزین تولید می کند که در پایداری امنیت انرژی کشور نقش اساسی دارد.

پالایشگاه های تبریز و لاوان نیز هر کدام روزانه ظرفیت تولید ۳ میلیون لیتر بنزین را در اختیار دارند.

در کنار این پالایشگاه ها، مجتمع جدید «کت کراکر» پالایشگاه آبادان نیز قرار دارد که می تواند روزانه تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت تولید کند.

به گزارش ایرنا، این اقدامات سبب شد تا ظرفیت پالایشی ایران در پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی که در سال ۹۲ عددی معادل یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز بود امروز و با اقدامات دولت تدبیر و امید به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند. این اعداد نشان‌دهنده رشدی ۱۶ درصدی در ظرفیت پالایشگاه‌های ایران در طول ۷ سال است.

این در حالی است که از ابتدای پیروزی انقلاب تا سال ۹۲ یعنی چیزی حدود ۳۵ سال، ظرفیت پالایشی ایران تنها ۵۶ درصد بیشتر شده بود و از یک میلیون و ۱۸۵ هزار بشکه در سال ۵۷ به یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ رسیده بود.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که ظرفیت پالایشگاه‌های ایران تا پایان امسال به ۲.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد و این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲.۳ میلیون بشکه بالغ خواهد شد.

با توجه به این ظرفیت تولید بنزین ایران نیز رشد داشته و از ۵۲میلیون لیتر در سال ۹۲ به ۱۲۰ میلیون لیتر در شرایط فعلی افزایش داشته است. این اعداد حکایت از رشدی ۱۱۵ درصدی در تولید این محصول دارد.

با مقایسه رشد ظرفیت پالایشگاه‌ها که در دولت تدبیر و امید ۱۶ درصد بوده، با ظرفیت تولید بنزین در ایران که عددی بیش از ۱۱۵ درصد را نشان می‌دهد، این نکته مشخص می‌شود که ایران نه تنها ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی خود را افزایش داده بلکه در این مدت تلاش کرده تا به سمت تولید فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بیشتر حرکت کند.

ظرفیت تولید بنزین ایران در ۴۲ سال گذشته در حالی بیش از ۸ برابر رشد داشته که ظرفیت تولید گازوئیل نیز ۵ برابر شده و از ۲۵ میلیون لیتر سال ۵۷ به ۱۲۰ میلیون لیتر در شرایط فعلی رسیده است.

این در حالی است که ظرفیت تولید مازوت تنها ۷ درصد بیشتر شده و از ۴۳.۵ ملیون لیتر سال ۵۷ به ۶۴.۵ میلیون لیتر در سال جاری بالغ شده که نشان می دهد ‌کیفیت فرآورده های نفتی ایران بهبود چشمگیری را تجربه کرده اشت.

‌

جهش تولید، بنزین، صادرات بنزین، پایگاه خبری بامدادفردا،

مطالب مرتبط

4 مهر 1398

رشد ۱۰ برابری ظرفیت بنادر کشور در زمان تحریم ها

3 اردیبهشت 1403

کشف یک هزار و ۷۶۰ سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه

29 فروردین 1404

واکنش مدیرعامل باشگاه مس سونگون به تغییر تاریخ آغاز لیگ برتر فوتسال

19 آبان 1399

برداشت زعفران در آذربایجان‌شرقی ۳۰ درصد افزایش یافت

9 بهمن 1403

برگزاری نمایشگاه ملی تخصصی گردشگری عشایر

27 تیر 1403

شورای اقتصاد مجوز استفاده از فاینانس چینی خط ۲ مترو تبریز را ابلاغ کرد

11 دی 1403

ضرورت گسترش هم‌افزایی ما بین دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی

6 آذر 1403

تمام هزینه‌های بیماران دیالیزی به عهده بیمه سلامت است

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

لغو پاسخ

آخرین اخبار

آرشیو خبر ها
  • اقتصادی 18 تیر 1404

    ترخیص ۱۲هزار تن کالای اساسی در جنگ تحمیلی ۱۲روزه از گمرک سهلان تبریز

  • ویژه اسلاید 18 تیر 1404

    جوان تبریزی با هدیه تولد خود ۲۰ زندانی غیرعمد را آزاد کرد

  • ویژه اسلاید 18 تیر 1404

    کاروانسراهای تاریخی آذربایجان‌شرقی به بخش گردشگری سپرده می‌شود

  • استان ها 18 تیر 1404

    کاشت پسته در مراغه گامی برای تغییر الگوی کشت

  • ویژه اسلاید 17 تیر 1404

    تأکید معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان بر اهمیت اتحاد و نقش جوانان در توسعه کشور

  • استان ها 17 تیر 1404

    برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌ها نیازمند همکاری عمومی است

پایگاه خبری بامدادفردا تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز جهان، ایران و استان آذربایجان‌شرقی را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد.

دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
مجوزها
;
شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید ...

  • telegram
  • eata
  • eata
  • sorosh
  • bale
  • watsapp
  • instagram
کلیه حقوق برای مدیران پایگاه خبری بامداد فردا محفوظ است. طراحی ،اجراء و پشتیبانی :مرکز طراحی سایت فــــا