تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: بر اساس ارزیابیهای سال گذشته و سه ماهه نخست سالجاری ارس در بین مناطق آزاد کشور با تفاوت فاحشی نسبت به گذشته در رتبه نخست قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، مجید کیانی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: تقاضای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس از ۶۱ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۶۶۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در هفت ماهه نخست سالجاری رسیده است.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس در سالهای گذشته با مشکل تأمین زمین برای سرمایه گذاران مواجه بود، گفت: تا سال ۱۴۰۱ تنها ۵۰۶ هکتار زمین جهت واگذاری آماده شده بود ولی در دو سال اخیر ۴۵۰ هکتار دیگر نیز جهت واگذاری آماده شده است.
کیانی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته تعداد ۵۵ واحد تولیدی جدید افتتاح شده و مجور تأسیس ۵۷ واحد و مجوز توسعه ۵۷ واحد دیگر نیز صادر شده است.
وی یادآوری کرد: مرز جلفا با ارمنستان تنها معبر اتصال کشور به اوراسیا بوده و بیش از ۱۰ درصد ترانزیت عبوری کشور از گمرک نوردوز و جلفا است، در این راستا با تکمیل جاده ترانزیتی اوراسیا، خودروهای ترازیتی بدون ورود به شهر جلفا به کریدور ارس وصل شده و زمان کوتاه تر میشود که دوبانده شدن جاده مرند-جلفا به آن کمک میکند.
کیانی در خصوص ماجرای افزایش محدوده تردد پلاکهای ارس و حواشی آن توضیح داد: ماجرای محدوده خودروهای ارس پلاک طبق مصوبه سال ۹۰ که قانونی است و منسوخ نشده است، تردد در محدوده ۱۳۵ کیلومتری است که از ابتدا رعایت نشده است و ما به دنبال اجرای همین مصوبه هستیم زیرا حق مردم است. در حال حاضر پلیس محدودیتهایی دارد و دادستانی به این قضیه ورود کرده تا نتیجه را اعلام کنم اما خبری که ما اعلام کردیم، کذب نیست.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه مسیر نوردوز تا ایروان به صورت بزرگراه در حال احداث است، گفت: با این وجود امیدواریم در آینده مسیر نخجوان به ایروان نیز باز شود و در این میان بازگشایی ریل جلفا _ نخجوان_ ایروان بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: این پروژه با وجود اینکه در محدوده منطقه آزاد ارس اجرایی میشود اما راسا توسط وزارت راه و شهرسازی پیش میرود.
کیانی ادامه داد: این پروژه به طول ۱۰۰ کیلومتر دارای زمانبندی سه ساله بوده و هم اکنون در سال اول برنامه قرار گرفته و پیشرفت فیزیکی آن نیز مطابق با زمانبندی پیمانکار به پیش رفته و البته به لحاظ اهمیت موضوع در سطح ملی نیز مورد پیگیری است.
وی این پروژه را دارای دو قسمت ریلی و جاده ای عنوان کرد و گفت: اهمیت بخش ریلی بسیار بیشتر از بخش جاده ای است اما متاسفانه بخش ریلی آغاز نشده و این موضوع باعث نگرانی ماست. این ریل از طریق جلفا باید به روسیه وصل شود اما در ارمنستان قطع می شود.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس افزود: زمانی که این پروژه مورد توافق قرار گرفته بود، طرف آذربایجانی اصرار داشت جاده از سیه رود به اردوباد وصل شود که با پیگیری های انجام شده توسط نمایندگان و مسؤولان، این مناقشه حل شده و اتصال از جلفا به نخجوان مصوب شد اما بخش ریلی باید مورد مطالبه قرار گیرد.
وی با اشاره به وجود مرز نوردوز در منطقه جلفا، جاده اوراسیا را یکی از پروژه های زیرساختی ارس دانسته و تصریح کرد: همزمان با امضای موافقتنامه تجارت ازاد با اوراسیا همچنین شدت یافتن جنگ روسیه و اوکراین، تبادلات مرزی و ترانزیت کالا از پایانه نوردوز افزایش یافت اما نوردوز توان این همه افزایش را نداشت؛ به همین دلیل مساحت ۸ هکتار به این بخش افزوده شد.
مدیرعامل ارس با بیان اینکه اتصال ریلی از جلفا به نخجوان و ایروان یکی از مطالبات ما است، اظهار کرد: دو مسیر ریلی از جلفا خارج میشود که مسیر غربی آن به سمت ایروان اکنون بسته شده و نیازمند کار دیپلماتیک است از این رو از طریق مسئولان مربوطه و مدیرعامل راه آهن پیگیر هستیم تا این هدف محقق شود.
کیانی ثبت ژئوپارک ارس به عنوان دومین ژئوپارک ایران و ثبت جهانی کاروانسرای خواجه نظر جلفا در یونسکو را از اقدامات جهانی منطقه در معرفی ظرفیت گردشگری برشمرد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس افزود: مناطق آزاد ایران یکی از فرصتهای مهم توسعه کشور است، فارغ از اینکه چه بلایی بر سر مناطق آزاد در سالهای گذشته آمده اما در کل روند رو به رشدی داشته است.
وی افزود: نزدیک سه سال گذشته اتفاقات مثبت و تحولاتی در ارس انجام گرفته که مهمترین آن، معرفی ظرفیت کشاورزی و گردشگری منطقه بوده است چراکه تا سال ۱۴۰۱ ارس را بیشتر به عنوان منطقه آزاد صنعتی میشناختند اما امروز در حوزه کشاورزی و گردشگری حرفی برای گفتن دارد.
کیانی در پاسخ به سوالی درباره قاچاق در مناطق آزاد عنوان کرد: برعکس چیزی که گفته میشود مناطق آزاد به خاطر شرایط خاص گمرکی جزء شفافترین بخشهای کشور در حوزه واردات است، قبل از تشکیل منطقه آزاد آنجا گمرک و پایانه مرزی بود و قطعا قاچاق هم اتفاق رخ میداد اما اینکه به مناطق آزاد نسبت دهیم، اشتباه است. مناطق آزاد محصور هستند و تمام ورود و خروجیها کنترل شده است و به خاطر محدوده آزاد گمرکی، اتفاقا کنترل چندین برابر است.
وی درباره پتانسیلهای منطقه آزاد ارس گفت: آذربایجانشرقی در کشور نمونه است و ارس هم مستثنی از این مسئله نیست و ارس به عنوان مکمل صنعت تبریز عمل کرده است، اگر در منطقه آزاد اروند، پالایشگاه با سرمایهگذاری دولت انجام شده اینجا تمام سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی رخ داده است.
کیانی در خصوص شایعات تغییر خود گفت: تغییرات طبیعی و لازمه توسعه است؛ اگر قرار بود این صندلی همیشگی باشد به ما نمیرسید و برای قبلیها میماند. اولین جلسهای که با دبیر شورای عالی مناطق داشتم، گفتم بنای من این است که این پست را تحویل دهم و حتی اگر دولت تغییر نمیکرد تا سقف حکم میماندم اما اینکه شرعا، قانونا، اخلاقا قویتر و پیگیرتر از قبل دنبال کارها هستم چون دِین ماست و هرچه تصمیم دولت باشد با استقبال آن را خواهیم پذیرفت.