۱۴۰ کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زدگان میانه تامین شد
۱۴۰ کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زدگان میانه تامین شد

تبریز - بامدادفردا- فرماندار ویژه میانه گفت: ۱۴۰ کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زدگان روستاهای بخش ترکمنچای و کندوان این شهرستان تامین شده است.

محمدرضا مشایخی، روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این تعداد ۳۰ دستگاه کانکس از سوی شهرداری، ۷۰ کانکس از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ۳۰ کانکس از سوی شرکت ایرانسل، ۲ کانکس از سوی بانک مهر ایران و ۸ کانکس از سوی خیران تامین و به این شهرستان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه ۲۱۸ سرپرست خانوار از زلزله زدگان برای دریافت تسهیلات دولتی و بلاعوض ۱۰۰ میلیون ریالی به بانک معرفی شده اند، اظهار داشت: سرعت دهی آواربرداری خانه های تخریب شده در اثر زلزله جزو اولویت ها در مناطق زلزله زده است.

فرماندار ویژه میانه گفت: ماشین آلات لازم از شهرستان ها و استان های همجوار برای آواربرداری خانه ها تامین شده و اقدامات لازم برای افزایش قدرت ترانس برق، احداث اسکان موقت دام، تامین نهاده های دامی و استقرار گروه های پزشکی در نقاط زلزله زده انجام می شود.

مشایخی، تامین اقلام ضروری مورد نیاز زلزله زدگان را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد و ادامه داد: ۳ نانوایی و ۳ آشپزخانه در بخش های ترکمنچای و کندوان مشغول پخت و توزیع نان و غذای گرم هستند.

وی از مردم مناطق زلزله زده خواست با تمامی عوامل امدادی به ویژه ارزیابی کنندگان بنیاد مسکن همکاری کنند تا تعیین تکلیف های لازم در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.

فرماندار ویژه میانه با اشاره به ورود خسارت به ۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی و دامی در ۴۵ روستای بخش کندوان و ۲۵ روستای ترکمنچای این شهرستان گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ واحد نیازمند تخریب و احداث بوده و یک هزار و ۲۰۰ واحد نیازمند تعمیر است.

مشایخی، افزود: تاکنون یک هزار و ۳۳۲ واحد مسکونی در مناطق زلزله زده توسط بنیاد مسکن ارزیابی شده که ۱۰۲ سرپرست خانواده درخواست اسکان موقت از طریق کانکس یا اتاقک کرده و یک هزار و ۲۰۰ سرپرست دیگر نیز تقاضای دریافت کمک هزینه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی کرده اند تا برای اسکان خودشان تصمیم بگیرند.

وی اظهار داشت: با استفاده از ۱۲۰ دستگاه ماشین الات حدود ۱۷۰ واحد مسکونی و معبر سطح روستاها کاملا آواربرداری شده و در برخی روستاها یک هزار و ۹۹۵ واحد مورد ارزیابی قرار گرفته و برای یک هزار و ۲۳۷ واحد پرونده تشکیل شده است.

مشایخی، با بیان اینکه اولویت در اسکان موقت، مردم و احشام ساکنان دائمی روستاهای مناطق زلزله زده است، ادامه داد: در ارتباط با خسارت وارده به منازل شهری با همکاری نظام مهندسی و بنیاد مسکن ارزیابی های لازم در اینده نزدیک انجام می شود.

زلزله ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد (هفدهم آبان حوالی ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند که این زلزله در استان های آذربایجان غربی، گیلان، ‌ زنجان و اردبیل احساس شد.

این حادثه ۵ فوتی داشت، موجب تخریب و آسیب بیش از ۵ هزار واحد مسکونی روستایی شد و بیش از ۱۲ هزار نفر را در شهرستان های میانه و سراب ناگزیر از زندگی در چادر کرد.

  • منبع خبر : ایرنا