نشست علمی «سیمای زن در ادبیات فولکلوریک آذربایجان»
- شناسه خبر: 25203
- تاریخ و زمان ارسال: 25 آذر 1404 - 10:38
- نویسنده: bf_admin
تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- به مناسبت هفته پژوهش و همزمان با ایام ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، نشست علمی «سیمای زن در ادبیات فولکلوریک آذربایجان» به همت مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران و با همکاری دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، بسیج دانشجویی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، در آغاز این نشست، دکتر محمدعلی پرغو؛ رئیس مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران، طی سخنانی گفت: این نشست با هدف پرداختن به یکی از نیازهای اساسی جامعه، یعنی بازخوانی جایگاه زن در فرهنگ و فولکلور ایران، بهویژه آذربایجان، برگزار شده است.
وی با اشاره به مأموریت مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران افزود: این مؤسسه همواره میکوشد موضوعات هویتی و فرهنگی را که پاسخگوی نیازهای فکری و فرهنگی جامعه امروز است، در اولویت فعالیتهای خود قرار دهد.
دکتر پرغو با تأکید بر نقش بنیادین و غیرقابل انکار زنان در تاریخ و جامعه ایران اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس، اگرچه مردان در جبهههای نبرد حضور داشتند، اما زنان در عرصههایی همچون پشتیبانی جبههها، تربیت فرزندان، تقویت هیئتهای پشت جبهه، ایجاد امنیت روانی برای رزمندگان و مقابله با جریانهای فکری مخرب، نقشی بسیار اثرگذار ایفا کردند.
وی همچنین با اشاره به نقشآفرینی زنان در صدر اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س) را نمونهای برجسته از حضور فعال و تأثیرگذار زن دانست که در جنگ اُحد بهعنوان پرستار و غمخوار پیامبر اکرم(ص) ایفای نقش کردند.
رئیس مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران در ادامه به تبیین مفهوم فولکلور پرداخت و گفت: فولکلور از دو واژه «فولک» به معنای توده مردم و «لور» به معنای دانش و فرهنگ تشکیل شده و به مجموعهای از معارف غیررسمی، باورها، آیینها، سنتها و ادبیات شفاهی مردم اطلاق میشود. این حوزه، امروزه طیف گستردهای از قصهها، افسانهها، ترانهها، بایاتیها، ضربالمثلها، آیینهای تولد، ازدواج و سوگواری، جشنهای ملی و مذهبی و حتی فنون و پیشههای مردمی را دربرمیگیرد.
وی، فولکلور آذربایجان را برخاسته از تمدن کهن و نگاه توحیدی ملت ایران دانست و تصریح کرد: ادبیات شفاهی این منطقه از غنای کمنظیری برخوردار است و داستانها، منظومههای عاشقانه و حماسی و ترانههای مردمی، از گنجینههای ارزشمند فرهنگ ایرانی محسوب میشوند.
دکتر پرغو در بخش دیگری از سخنان خود با تمرکز بر موضوع نشست اظهار داشت: در ادبیات فولکلوریک آذربایجان، هیچ روایتی وجود ندارد که در آن جایگاه زن نادیده گرفته شده باشد. زن در این داستانها با شأن اجتماعی والا و گاه با جایگاهی برجستهتر از قهرمانان مرد معرفی میشود. وی افزود: زنان قهرمان در این روایتها نهتنها در مدیریت زندگی اجتماعی، بلکه در شجاعت، اسبسواری، شمشیرزنی و حضور در میدان نبرد نیز دوشادوش مردان نقشآفرینی میکنند که نشاندهنده نگاه متعالی فرهنگ ایرانی به زن است.
در ادامه این نشست، دکتر ناصر صدقی، استاد گروه تاریخ دانشگاه تبریز، و دکتر غفار عبداللهی، مدرس دانشگاه تبریز، بهعنوان سخنرانان نشست، به بررسی ابعاد مختلف سیمای زن در ادبیات فولکلوریک آذربایجان پرداختند و با ارائه نمونههایی از روایتها و داستانهای عامیانه، جایگاه زن در فرهنگ عامه این منطقه را تبیین کردند.
دکتر صدقی با اشاره به جایگاه اجتماعی زنان در فرهنگ و ادبیات ترکان اظهار کرد: زنان در این فرهنگ دارای مراتب اجتماعی مشخصی بودند که بالاترین آن عنوان «خاتون»، سپس «خانم» و پس از آن «بیگم» است. این مراتب نشاندهنده شأن و منزلت زنان همتراز با مردان در جامعه آن دوران است.
وی با اشاره به تفاوت نقش زنان در جوامع شهری و غیرشهری پیشامدرن ایران گفت: در حالی که زنان در جوامع شهری حضور اجتماعی محدودتری داشتند، زنان کوچنشین و ایلی نقش فعال و مؤثری در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی ایفا میکردند.
این استاد تاریخ در ادامه با بررسی سه داستان منتخب از منظومه حماسی، عرفانی و عاشقانه «دده قورقود»، نقش زنان را در قالب مادر، همسر و قهرمان اخلاقی تشریح کرد. وی در تحلیل داستان «همسر دیرسهخان و مادر بوغاجبک» اظهار داشت: این زن با خرد، ایمان و تدبیر، جان فرزند خود را که در معرض خطر مرگ قرار داشت نجات میدهد و نقش مادر بهعنوان حافظ خانواده و نجاتبخش را به نمایش میگذارد.
دکتر صدقی در تحلیل داستان «بانوی چیچک» نیز این شخصیت را زنی مستقل و توانمند معرفی کرد که با مهارتهای سوارکاری، تیراندازی و کشتیگیری و با اختیار در انتخاب همسر، نمونهای از توانمندی زنان در تعیین سرنوشت خویش است.
وی در ادامه به داستان «همسر دِلیدومرول» اشاره کرد و گفت: این زن با ایثار و عشق، جان خود را فدای همسرش میکند و نمونهای از قهرمانی اخلاقی و انسانی را به تصویر میکشد؛ بهگونهای که قهرمان واقعی داستان، زن است نه مرد قدرتمند.
دکتر صدقی در پایان تأکید کرد: روایتهای «دده قورقود» بازتابدهنده ارزشهای اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ترکان در قرون هشتم و نهم هجری است و مطالعه این آثار میتواند الهامبخش جامعه امروز در تبیین جایگاه و نقش زنان باشد.
در ادامه این نشست، دکتر غفار عبداللهی با ادامه مباحث مطرحشده، به بررسی نقش زنان در دیگر داستانها و متون فولکلوریک آذربایجان پرداخت و اظهار کرد: بسیاری از شخصیتهای داستانی نمادهای فرهنگی و اجتماعی هستند و نقش پیران و عارفان در انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی در این متون برجسته است.
وی شخصیت «نگار» در داستان «کوراوغلو» را نمونهای از زن مستقل و شجاع دانست که با ترک زندگی پرزرقوبرق شهری، به جمع دلیها میپیوندد و بهعنوان عنصری تصمیمساز در مسیر داستانها ایفای نقش میکند.
دکتر عبداللهی همچنین به داستانهای فولکلوریک دیگری از جمله «قاچاق نبی»، «شاه صنم و آشیق غریب» و «سارا و خان چوپان» اشاره کرد و این روایتها را نمونههایی برجسته از وفاداری، شجاعت، ایثار، استقلال رأی و پایبندی زنان به اخلاق و سنت دانست.
وی در پایان تأکید کرد: ادبیات فولکلوریک آذربایجان نشاندهنده نقش فعال زنان در جامعه و برابری آنان با مردان است و مطالعه این آثار، علاوه بر شناخت هویت فرهنگی، برای تحلیل تحولات اجتماعی و جایگاه زن در جامعه امروز اهمیت فراوانی دارد.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد