مالکیت تراکتور آسیایی با کیست؟
مالکیت تراکتور آسیایی با کیست؟

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-هفته های پایانی لیگ بیست و سوم و نتایج ضعیف تیم فوتبال تراکتور و فاصله گرفتن این تیم از جمع مدعیان، اعتراض شدید هواداران را به دنبال داشت و همین موضوع موجب واکنش محمدرضا زنوزی مالک این تیم و اعلام انصراف از مالکیت آن شد تا تراکتور بار دیگر بلاتکلیفی قبل از آغاز فصل را برای چندمین بار تجربه کند و مضاعف بر اینکه این تیم سهمیه آسیا را هم کسب کرد.

به دنبال این اظهار نظر زنوزی، تراکتور بار دیگر با حواشی خودساخته مالک تیم در صدر اخبار ورزشی قرار گرفت و اعصاب و روان هواداران این تیم که در طول فصل به دلیل نتایج ضعیف تیم به هم ریخته بود با این تصمیم بدتر شد، بلاتکلیفی تراکتور در لیگ برتر و آسیا نوید نتایج خوبی را برای تراکتور نمی دهد.

پس از اتمام مسابقات لیگ برتر، مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران باشگاه تراکتور در ۲۸ اردیبهشت تشکیل و تصمیم گرفته شد تا سهام این باشگاه براساس قیمت کارشناسی شده واگذار شود و مهلت ۱۵ روزه برای این کار در نظر گرفته شد.

با اتمام مهلت داده شده، زنوزی برای پایان دادن به حمایت همراه با منت خود از تراکتور، به عوامل و دست اندرکاران خود دستور داد تا مالکیت این تیم را به هیات فوتبال واگذار کنند تصمیمی که قبل از این و در مورد تیم فوتبال ماشین سازی تبریز نیز گرفته شده بود و با انحلال و از بین رفتن این تیم پایان یافت.

البته هیات فوتبال آذربایجان شرقی این بار مسئولیت قبول نکرد و به گفته جواد ششگلانی، این هیات، زمانی که تراکتور مشتری داشته باشد می تواند مقدمات واگذاری را انجام دهد و اداره تیم یا فروش آن در حیطه وظایف هیات نیست و مالکیت تیم همانند قبل، در اختیار زنوزی خواهد بود.

پاسکاری تراکتور بین زنوزی و هیات فوتبال و در ادامه اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی، نشان داد این تیم پرطرفدار فوتبال به رغم همه مزیت ها، در گرداب بلاتکلیفی به دام افتاده است و مسئولان و مالک تیم که تا قبل از این پز آن را می دادند به یکباره از آن دلسرد شده و سکوت اختیار کردند.

محمدرضا زنوزی از لیگ هجدهم مالکیت باشگاه تراکتور را برعهده دارد و در این مدت یکی از خبرسازترین چهره‌های فوتبال ایران بوده و به رغم اینکه هزینه زیادی برای تیم کرد و ستاره های زیادی به خدمت گرفت اما به غیر از یک قهرمانی جام حذفی و یک صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، دستاورد دیگری نداشته است.

زنوزی یک بار هم در ۲ سال پیش از تیمداری کنار کشیده بود اما در آن زمان به دلیل نبود مشتری جدی، دوباره سکان کار را در دست گرفت و قول داد با تیمی کهکشانی، تراکتور را به قله و قهرمانی لیگ برتر برساند اما همچنان که دیدیم، این اتفاق نیفتاد و ثابت کرد که زنوزی به رغم مهارت و تجربه در امور اقتصادی، در باشگاه داری و ورزش هیچ سررشته ای ندارد و بهتر است در صورت حمایت مالی از تراکتور، صفر تا صد مدیریت تیم را به افراد سالم ورزشی و دلسوز تیم واگذار کند.

تیم فوتبال تراکتور یک سرمایه اجتماعی بزرگ است و هزینه در این تیم از سوی هر فرد و نهادی، نوعی سرمایه گذاری است اما متاسفانه به دلیل غلط بودن روش های تیمداری در کشورمان و درآمدزایی از باشگاه داری، این سرمایه های اجتماعی یکی پس از دیگری در تاریکی فرو می روند که برای احیای امثال آن، باید چندین برابر هزینه مجدد کرد.

شنیده ها حاکی از آن است که جلسات متعددی برای متقاعد کردن زنوزی برای ادامه تیمداری با حضور مسئولان استانی برگزار شده اما تاکنون این جلسات، خروجی مناسبی که دل هواداران را شاد کند نداشته است.

هرچند عنوان می شود که زنوزی قبول کرده تا به حمایت مجدد از این تیم ادامه دهد اما این مطلب به طور رسمی از سوی هیچ فرد و نهادی اعلام نشده و حتی باشگاه تراکتور نیز اظهار نظری در این مورد نکرده است.

تصمیمات خوشی برای تیم تراکتور اتخاذ می‌شود

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی در مورد آخرین وضعیت تعیین تکلیف مالکیت تیم تراکتور، گفت: رایزنی‌هایی انجام شده و نسبت به نتایج این رایزنی ها امیدواریم و خبرهای خوشی در راه است.

تراب محمدی با اشاره به انتقاداتی که درباره مالکیت و هدایت تیم تراکتور وجود دارد، اظهار کرد: درست نیست هنگام باخت تیم، تمام اخلاقیات را زیر پا بگذاریم هرچه دلمان خواست بگوییم، بلکه باید بپذیریم که فوتبال بُرد و باخت دارد.

وی ادامه داد: ناسزا گفتن به سرمایه گذار تیم به دلیل باخت، در شان و شایسته این تیم و مردم آذربایجان نیست و برخی‌ها عمدی این کارها را انجام می‌دهند که موجب رنجش خاطر سرمایه گذار شده و یکی از نگرانی‌های سرمایه گذار نیز همین موضوع است.

به رغم گذشت چند روز از این اظهار نظر سرپرست استانداری، هنوز این خبر خوش منتشر نشده و هواداران این تیم همچنان نگران هستند و دوست دارند تکلیف تیمشان تا قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات مشخص شود و تیم به دور از حواشی و از سوی افراد کاربلد و سالم بسته شود.

دیگر خواسته به حق هواداران تراکتور که نباید مورد غفلت قرار گیرد خط زدن افرادی است که تحت عنوان دلال، اطراف تیم حضور دارند و با اعمال فشار از راه های مختلف، به خواسته خود می رسند اما تیم را در سراشیبی سقوط هل می دهند.

جلسات بررسی وضعیت باشگاه تراکتور در استانداری ادامه دارد

روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی در واکنش به برخی خبرها در مورد تیمداری و حمایت مجدد زنوزی از تراکتور در گزارشی اعلام کرد که جلسات بررسی وضعیت این تیم در استانداری ادامه دارد و هنوز به نتیجه نرسیده است.

بر اساس این گزارش، این جلسات با حضور مسئولان ارشد استانداری و مالک باشگاه تراکتور ادامه دارد و در صورت رسیدن به توافق، این خبر از طریق رسانه ها منتشر می شود.

به گفته روح الله رشیدی عضو شورای اسلامی شهر تبریز، آنهایی که امروز از مالکیت تیم شانه خالی می کنند روزهایی را به یاد بیاورند که با این تیم پُز می دادند و برای خود جایگاه اجتماعی پیدا می کردند.

وی خطاب به مالک تیم اظهار کرد که اینگونه نباشد که با بُرد تیم سینه را جلو بدهید و افتخار به مالکیت تیم بکنید و با باخت تیم و ناراحتی هواداران، به همه چیز پشت کرده و از مسئولیت خود شانه خالی کنید.

تراکتور در این روزها شاید حامی و مالک ندارد اما حمایت هوادارانی را پشت خود دارد که از همه چیز خود برای موفقیت و سرپا ایستادن این تیم می گذرند و بزرگ ترین سرمایه برای یک تیم ورزشی در دنیاست.

امیدوارم زنوزی به مالکیت خود در تراکتور ادامه دهد

مدیرعامل تراکتور نیز پس از اتفاقات هفته های پایانی، درخواستی به هیات مدیره ارسال و اعلام کرد که می خواهد از تیم کناره گیری کند که این درخواست با مخالفت هیات مدیره مواجه شد و قرار بر این شد که وی تا پایان مرحله واگذاری، در سمت خود باقی بماند، گرچه عملکرد وی مورد انتقاد هواداران و فوتبال دوستان است.

هوشنگ نصیرزاده که تا قبل از این اتفاق، مدت مسئولیتش تا ۲ سال دیگر در تیم تمدید شده بود، درباره آخرین وضعیت این تیم اظهار کرد: اگر رایزنی ها به نتیجه برسد و آقای زنوزی مالکیت را همچنان در اختیار داشته باشد بلافاصله می توان وارد نقل و انتقالات شد اما در غیر این صورت باید منتظر تصمیم مسئولان استان و پیدا شدن مشتری جدید بود.

وی افزود: با صحبت هایی که مسئولان محلی تبریز با آقای زنوزی انجام داده اند امیدواریم وی بماند و شرایط به سرانجام برسد و باشگاه داری بهتر از گذشته ادامه یابد و مدیریت شود.

نصیرزاده گفت: یکی از مشکلاتی که تیمداری بخش خصوصی با آن مواجه است عدم پخش زنده مسابقات این تیم ها از شبکه های سراسری است.

وی خاطرنشان کرد: تیم های استقلال و پرسپولیس به دلیل پخش زنده این جذابیت را دارند که همه بازیکنان به این تیم ها گرایش پیدا کنند و بازیکنان حتی در قبال دستمزد چند برابری هم ترجیح می دهند در این تیم ها توپ بزنند.

مدیرعامل باشگاه تراکتور با بیان اینکه تراکتور و سپاهان از باشگاه هایی هستند که چون پخش زنده ندارند باید برای به خدمت گرفتن بازیکنان دستمزد بیشتری بدهند، افزود: سپاهان امکانات دولتی دارد اما تراکتور متعلق به بخش خصوصی است و به راحتی نمی توان هزینه زیادی را به باشگاه تحمیل کرد.

کنار کشیدن زنوزی تنها دلخوری از هوداران نبوده بلکه به تبعیض ها بین تیم های دولتی و خصوصی و عدم اختصاص حق پخش نیز برمی گردد اگر این شرایط برای تراکتور فراهم شود چه بسا زنوزی بار دیگر از تصمیم خود برگردد.

صحبت های اخیر نصیرزاده نشان می دهد که دلیل کنار کشیدن زنوزی از حمایت تراکتور تنها دلخوری از هوداران نبوده بلکه به تبعیض ها بین تیم های دولتی و خصوصی و عدم اختصاص حق پخش نیز برمی گردد که اگر این شرایط برای تراکتور فراهم شود چه بسا زنوزی بار دیگر از تصمیم خود برگردد و در لیگ بیست و چهارم و لیگ آسیا نیز با تراکتور وارد مسابقات شود.

تیم فوتبال تراکتور در پایان رقابت های فصل بیست و سوم با ۵۴ امتیاز در رده چهارم جدول ایستاد و با توجه به صعود سپاهان و مس رفسنجان به بازی پایانی جام حذفی، این تیم جواز حضور در سطح ۲ آسیا “لیگ قهرمانان” را کسب کرد.

با صعود سپاهان اصفهان و مس رفسنجان به فینال جام حذفی، تکلیف ۲ سهمیه آسیایی این فصل از رقابت‌های فوتبال ایران مشخص شد.

تیم‌های سپاهان اصفهان و مس رفسنجان موفق شدند با برتری مقابل گل‌گهر سیرجان و آلومینیوم اراک راهی فینال رقابت‌های فوتبال جام حذفی شدند.

پیش از این، تیم‌های پرسپولیس و استقلال تهران با قرار گرفتن در رتبه‌های اول و دوم رقابت‌های لیگ برتر، موفق شدند ۲ سهمیه صعود مستقیم به لیگ نخبگان آسیا را کسب کنند. سهمیه پلی‌آف لیگ نخبگان به قهرمان جام حذفی تعلق می‌گرفت و تک سهمیه لیگ قهرمانان آسیا(سطح دوم) به تیم سوم لیگ برتر تعلق خواهد گرفت.

با توجه به اینکه تیم فوتبال مس رفسنجان موفق به دریافت‌ مجوز حرفه‌ای نشد، اگر مس به عنوان قهرمانی دست پیدا کند، تیم سوم لیگ برتر این فصل یعنی سپاهان اصفهان راهی پلی آف می‌شود و تیم چهارم لیگ برتر یعنی تراکتور تک سهمیه لیگ قهرمانان آسیا(سطح دوم) را کسب می‌کند.

اگر سپاهان بتواند در جام حذفی به عنوان قهرمانی دست پیدا کند نیز این تیم سهمیه لیگ نخبگان را خواهد گرفت و تراکتور به عنوان تیم چهارم لیگ، سهمیه لیگ قهرمانان می‌گیرد. به این ترتیب کسب سهمیه سپاهان اصفهان و تراکتور تبریز قطعی شده است.

  • نویسنده : عیسی عطاپور