لزوم همکاری همه جانبه دستگاه‌های همکار در شناسایی بازماندگان از تحصیل
لزوم همکاری همه جانبه دستگاه‌های همکار در شناسایی بازماندگان از تحصیل

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بر لزوم همکاری همه جانبه شرکای آموزش و پرورش در شناسایی بازماندگان از تحصیل تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه آموزش و پرورش با تمام ظرفیت پای کارآمده است، برخی مشکلات موجود مانند عدم وجود اطلاعات اسمی کامل، سبب شده است این امر به شکل صد درصدی محقق نشود.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، اسفندیار صادقی، صبح شنبه، بیست و پنجم اسفند ماه در جلسه بررسی آخرین روند پوشش تحصیلی و جذب بازماندگان از تحصیل که با حضور نمایندگان شرکای آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه انسداد مبادی بی‌سوادی یکی از وظایف اصلی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: تمامی تلاش‌ها در راستای جذب بازماندگان از تحصیل قبل از ۱۰ سالگی است؛ چرا که جذب بعد از این سن به مراتب سخت‌تر می‌باشد.

وی با برشماری برخی از علل بازماندگی از تحصیل، گفت: تمامی ۲۸ موردی که جزو علل بازماندگی به شمار می‌آیند به صورت موردی و در خصوص تمامی دانش‌آموزان مشمول، بررسی شده و مورد تحلیل قرار گرفته است و طبق آمارها؛ یکی از مهم‌ترین علل در سطح کشور، اطلاعات اسمی ناقص بوده و بیماری‌های صعب العلاج نیز سهم زیادی در درصد بازماندگی از تحصیل داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با ارائه برخی پیشنهادها جهت تسریع شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل، بیان کرد: ارائه‌ اطلاعات بروز و دقیق از طرف ثبت احوال و راه‌اندازی پویش شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و مردمی کردن این امر با همکاری رسانه ملی هم می‌تواند بسیار موثر و راهگشا باشد.

صادقی با قدردانی از همکاری دستگاه‌های همکار در شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل خاطرنشان کرد:  تکمیل‌ترین اطلاعات در سامانه سیب وزارت بهداشت، موجود بوده و ضرورت دارد همکاری‌ها تنگاتنگ‌تر از قبل شود و تمامی دستگاه‌ها پای کار بیایند؛ به ویژه صدا و سیما که نقش موثری در فرهنگ‌سازی دارد.

علیرضا اکبری، معاون آموزش ابتدائی مدیرکل نیز در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد انسداد مبادی بی‌سوادی و جذب بازماندگان از تحصیل، اظهار کرد: انسداد مبادی بی‌سوادی و جذب بازماندگان از تحصیل، یکی از مهم‌ترین‌ شاخص‌های ارزیابی و بسط و توسعه عدالت آموزشی، یکی از مهم‌ترین وظایف دستگاه تعلیم و تربیت بوده و لازم است در این خصوص نهایت تلاش خود را به کار ببندیم.

وی با بیان اینکه جذب افراد شش الی ۱۱ سال  فقط به آموزش و پرورش مرتبط نیست، اظهار کرد: این مهم با همکاری بین بخشی و برون سازمانی تحقق می‌یابد. آخرین وضعیت این دو شاخص مهم در سامانه شهید محمودوند قابل رصد و مشاهده است.

وی افزود: پوشش پایه اول ابتدایی شش سال تمام از ۹۶ تا کنون بیش از ۹۸ درصد و در سال تحصیلی گذشته ۹۸.۰۷ درصد و همچنین پوشش تحصیلی دوره ابتدایی شش تا ۱۱ سال در سال تحصیلی گذشته نیز ۹۸/۹۸ درصد بود.

معاون آموزش ابتدائی مدیرکل، تشکیل گروه پیگیری کننده بازماندگان از تحصیل متشکل از مدیران مدارس و راهبران آموزشی، بررسی روزانه امر ثبت در زمان ثبت نام، شناسایی چهره به چهره بازماندگان،  برگزاری کلاس‌های جبرانی فوق برنامه و مکمل برای دانش‌آموزان
و اجرای طرح حمایت آموزشی مستمر از یادگیرندگان تحت عنوان طرح حامی و
دایر نمودن ۵۲ مدرسه تک دانش‌آموزی در ۱۳ منطقه استان را از جمله اقدامات انجام شده به منظور جذب بازماندگان از تحصیل عنوان کرد.

در پایان هر یک از نمایندگان دستگاه‌های همکار حاضر در جلسه شامل استانداری،  ثبت احوال، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و نهادهای حمایتی متشکل از کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی با ارائه اقدامات انجام شده در این راستا و زمینه‌های همکاری و اقدام مشترک اعلام آمادگی نمودند که ارائه خدمات آموزشی و سلامتی توسط کارشناسان تغذیه و سلامت روان، اعلام اطلاعات لازم از سامانه سیب و استفاده از آمار کودکان وارد شده به چرخه واکسیناسیون و بهره‌مندی از خدمات خط ۱۴۸۰ اورژانس اجتماعی بهزیستی از آن جمله بود.