بهره برداری از خط لوله فرآورده نفتی تبریز – خوی – ارومیه
بهره برداری از خط لوله فرآورده نفتی تبریز – خوی – ارومیه

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-خط لوله فرآورده‌های نفتی ۲۲۰ کیلومتری تبریز - خوی - ارومیه با ظرفیت انتقال روزانه ۶۵ هزار بشکه‌ با دستور سرپرست ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید.

طرح خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی ۲۲۰ کیلومتری تبریز – خوی – ارومیه صبح امروز ‌(دوشنبه، چهارم تیر) با دستور محمد مخبر از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

خط لوله ۱۴ اینچ تبریز – خوی – ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر از پالایشگاه تبریز آغاز شده و پس از گذر از شمال دریاچه ارومیه، به انبار نفت ارومیه منتهی می‌شود.

قرارداد این پروژه در مرداد ۱۳۹۲ به شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ابلاغ شد که در قالب این پروژه، احداث خط لوله ۱۴ اینچ تبریز به ارومیه با پوشش پلی‌اتیلن، خط انشعاب ۱۰ اینچ خوی با مسافت حدود ۳۷ کیلومتر، احداث تلمبه‌خانه‌های برقی تبریز و ایستگاه میان مسیری سلماس و پایانه‌های ارومیه و خوی اجرایی شده است.

هدف از اجرای این پروژه، انتقال پایدار و ایمن انواع فرآورده‌های نفتی پالایشگاه تبریز به ظرفیت روزانه ۶۵ هزار بشکه است که قابلیت افزایش تا ۱۰۰ هزار بشکه را نیز دارد.

حذف انتقال جاده‌ای، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمان انتقال و کاهش خطرهای ترافیکی و تأثیرات مخرب زیست‌محیطی مربوط به انتقال جاده‌ای، از دیگر دستاوردهای این طرح است که با اجرای آن از تردد روزانه ۷۰۰ دستگاه نفتکش جاده‌پیما در محورهای منتهی به این مقاصد جلوگیری خواهد شد.

سراسر طول مسیر این خط به‌منظور جلوگیری از خوردگی، زنگ‌زدگی، شناسایی و ترمیم هرگونه نشت احتمالی با درنظرگرفتن الزامات زیست‌محیطی، به سیستم نشت‌یاب اتوماتیک، فیبرنوری و ایستگاه‌های حفاظت کاتدی نیز تجهیز شده است.

اعتبار این طرح برای همه فرایندهای اجرای این پروژه شامل مهندسی، تأمین تجهیزات، اجرا و همچیین تملک اراضی مسیر خط لوله و… حدود یک هزار میلیارد تومان بوده که از محل منابع داخلی تأمین شده و مراحل اجرایی آن در فاز اول به‌صورت PC و در فاز دوم، که شامل پروژه طرح تکمیلی بوده، به‌صورت EPC بوده است.

فاز نخست این پروژه شامل بخش مهندسی پایه و تفصیلی را در سال ۱۳۸۹ شرکت مهندسین مشاور پارسیکان انجام داده بود و عملیات اجرایی آن از سوی شرکت‌ مهندسی، نصب و نگهداری کارخانجات صنایع پتروشیمی رامپکو، با مشارکت شرکت‌های کیامکی و پارسیکان ایران اجرایی شده است.

نزدیک به ۱۰۰درصد کالا و تجهیزات موردنیاز پروژه از داخل کشور تأمین شده است و در طول زمان عملیات، زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم سالانه ۱۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.

آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگ تفصیه نفت‌کوره پالایشگاه تبریز

امروز همچنین کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه تصفیه نفت‌کوره پالایشگاه نفت تبریز با دستور محمد مخبر به زمین خورد.

پالایشگاه نفت تبریز با ظرفیت پالایش روزانه ۱۱۵ هزار بشکه نفت، یکی از مهم‌ترین پالایشگاه‌های کشور از لحاظ تأمین پایدار سوخت موردنیاز شمال‌غرب کشور است.

این واحد پالایشی در سال ۱۳۵۶ با ظرفیت اولیه ۸۰ ‌هزار بشکه در روز، با فناوری قدیمی راه‌اندازی شده و پس از انقلاب اسلامی، سه مرتبه طرح‌ ارتقای کمی و کیفی محصولات در سال‌های ۱۳۷۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷ در این پالایشگاه اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

در دولت سیزدهم به‌منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات این پالایشگاه و اجرای کامل قانون هوای پاک برای همه، برنامه‌ریزی و عملیات اجرایی طرح‌های کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه تبریز با جدیت بیشتری پیگیری شد.

بهره‌برداری از طرح‌های چهارگانه ارتقای کیفی محصولات پالایشگاه تبریز

همچنین چهار طرح واحد تصفیه‌ نفت‌گاز، خالص‌سازی هیدروژن PSA، بازیافت گوگرد SRP و بازیافت گازهای انتهای واحد گوگرد TGT با مجموع رقم سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون یورو، با دستور سرپرست ریاست جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این طرح‌های چهارگانه که با استفاده کامل از توانمندی شرکت‌های پیمانکار، سازنده و مشاوران داخلی به سرانجام رسیده و آماده بهره‌برداری است، میزان گازوئیل یورو ۵ تولیدی این پالایشگاه از روزانه ۲ میلیون لیتر به روزانه پنج میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

هیدروژن با خلوص بالا، تولید گوگرد به ظرفیت روزانه ۱۱۰ تن، همچنین کاهش میزان دی‌اکسید گوگرد خروجی از دودکش و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهر تبریز از دیگر اهداف این طرح‌های چهارگانه است.

این طرح ها قرار بود به دست شهید رئیسی پس از بهره برداری از سد قیز قلعه سی افتتاح شوند .