افزایش ۲ برابری سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی
افزایش ۲ برابری سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا-معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی از افزایش ۲ برابری سرمایه گذاری خارجی در این استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد.

محمد کلامی روز سه شنبه در گفت و گویی، اظهار کرد: آذربایجان شرقی همچنین در جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم رشد بسیار خوبی داشت به طوریکه از رقم ۱۸ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۲۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ و ۳۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ و جایگاه دوم کشوری دست یافت که نتیجه دیپلماسی موفق خارجی در این استان بود.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم که با رویکرد ارتباط با همسایگان امور را پیش می برد، مسوولان و تجار و سرمایه گذاران استانی سه سفر خارجی به روسیه، آذربایجان و ارمنستان داشتند که یکی از مهم ترین دستاوردهای این سفرها، رشد ۱۳۵ درصدی صادرات به روسیه و ۵۵ درصدی به ارمنستان بود.

کلامی به حضور سفرای کشورهای مختلف در استان و دیدار با مقام ها و فعالان اقتصادی استان در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و گفت: نتایج همه این دیدارها، در افزایش صادرات استان به وضوح قابل مشاهده بود.

وی توجه به بخش معدن در توسعه اقتصادی استان در دولت سیزدهم را با اهمیت خواند و گفت: با اقداماتی که در این بخش اتفاق افتاد ارزش افزوده معدن در اقتصاد استان از ۱.۵ درصد به ۱۱ درصد ارتقا یافت و شرکت مس سونگون آذربایجان شکل گرفت که در حال حاضر ۷۰۰ هزار میلیارد ریال طرح در دست اجرا و یک میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد ریال نیز طرح مصوب در این شرکت در دست اقدام است.

کلامی با بیان اینکه این استان به لحاظ شاخص های اقتصادی در بیشتر بخش ها در رتبه های برتر کشوری قرار دارد، گفت: این استان در مجوز سرمایه گذاری، ایجاد گلخانه و رساندن طرح های نیمه تمام به بالای ۶۰ درصد، رتبه نخست کشوری را در اختیار دارد.

کلامی همچنین از پرداخت ۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش خصوصی در دولت سیزدهم خبرداد و افزود: در جریان سفر نخست رئیس جمهور شهید به استان، پرداخت ۱۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش خصوصی مصوب شد که ۹۰ هزار میلیاردریال آن پرداخت شده و مابقی نیز به بانک های عامل برای پرداخت معرفی شده است.

وی به کاهش رتبه تورمی استان در دولت سیزدهم نیز اشاره و اظهار کرد: آذربایجان شرقی از نظر میزان تورم، رتبه پنج کشوری را در سال ۱۴۰۰ داشت که با اقدامات صورت گرفته این رتبه پنج پله بهبود و به جایگاه دهمین استان از نظر تورم در سال ۱۴۰۲ رسید.

کلامی همچنین به میزان فروش و صادرات شرکت های دانش بنیان استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰، میزان فروش این شرکت ها ۲ هزار میلیارد ریال بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۵۵ هزار میلیارد ریال رسید و صادرات نیز از ۲.۵ میلون دلار به ۱۳ میلیون دلار افزایش یافت و در مجموع سه سال به ۲۵.۲ میلیون دلار رسید که رقمی در خور توجه است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد این شرکت ها از ۱۰۸ شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۲۶۱ شرکت در سال ۱۴۰۲ رسید که نتیجه اهمیت دادن به این شرکت ها در دولت سیزدهم و تمایل فعالیت شرکت ها در قالب دانش بنیان است.