• تماس با ما
  • درباره ما

شنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۴

  • telegram
  • eata
  • eata
  • sorosh
  • bale
  • watsapp
  • instagram
  • صفحه نخست
  • آخرین اخبار
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • سیاسی
    • فرهنگی
    • ورزشی
  • ایران
  • جهان
  • آذربایجان شرقی
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • فرهنگی
Twitter Facebook Telegram Whatsapp

آذربایجان‌ شرقی، پایلوت طرح نوسازی و بازسازی صنایع

  • شناسه خبر: 21830
  • تاریخ و زمان ارسال: 27 اسفند 1403 - 08:00
  • نویسنده: bf_admin

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، فرشاد مقیمی؛ معاون وزیر صمت در نشست مشترک با فعالان اقتصادی استان آذربایجان‌شرقی که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، از انتخاب این استان بنوان پایلوت طرح نوسازی و بازسازی صنایع خبر داد.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی در حوزه‌ی صنعت جزو با قدمت‌ترین استان‌های کشور است، از مدیرکل صمت استان خواست تا با برگزاری جلسات تخصصی‌تر، مشکلات و چالش‌های صنایع به‌صورت مجزا بررسی و راهکارهای مناسب برای آن ارائه شود.

مقیمی با اشاره به مشکلات ارزی در کشور و به‌خصوص حوزه صنعت گفت: طی جلسه‌ی اخیری که با رئیس جمهوری داشتیم، مقرر شد جلسه‌ای با حضور وزیر صمت، رئیس بانک مرکزی و شخص رئیس جمهوری در رابطه با بحث تخصیص و تامین ارز مورد نیاز صنایع برگزار شود.

معاون وزیر صمت در ادامه با اشاره به وجود مشکلات متعدد در حوزه ناوگان حمل‌ونقل گفت: بنده معتقدم هر واحد تولیدی که قصد واردات در این زمینه را داشته باشد، باید بدون هیچ مشکلی مجوز دریافت کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان گسترس و نوسازی صنایع ایران با توجه به نیازهای کشور به سمت بازسازی صنایع رو آورده است، افزود: تمرکز ما باید روی نوسازی و بازسازی صنایع هم در حوزه سخت‌افزاری و هم حوزه نرم‌افزاری باشد و در این زمینه اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است، از جمله در حال حاضر طرح مطالعات نوسازی و بازسازی ماشین‌سازی تبریز در حال اجرا بوده و از ابتدای سال ۱۴۰۴ نیروهای متخصص در این مجموعه مستقر خواهند شد تا وارد فاز اجرایی شود.

مقیمی با بیان اینکه ناترازی انرژی را می‌توان از طریق تولید انرژی حل کرد، افزود: امروز ۳۵ درصد برق کشور در حوزه‌ی صنعت مصرف می‌شود و ۶۷ درصد برق صنعت نیز در الکتروموتورهای صنعتی‌ مورد استفاده قرار می‌گیردکه می‌توان با نوسازی تجهیزات، این میزان را تا حد زیادی کاهش داد.

معاون وزیر صمت کاهش آلایندگی هوا و مدیریت انرژی را از جمله مزایای به‌کارگیری ماشین‌آلات جدید دانست و ادامه داد: تنها جایی که عوارض واردات خودرو در آن صفر است، بحث نوسازی و بازسازی است، کمک‌های فنی و اعتباری نیز در قالب یارانه‌ی سود تسهیلات در قالب طرح کاهش آلایندگی هوا با بهره‌گیری از صندوق اعتبارات محیط زیست کشور پرداخت خواهیم کرد.

فرشاد مقیمی همچنین از پیگیری بحث درخواست بی‌رویه برای دریافت کارت بازرگانی خبر داد.

ظرفیت بالای استان در حوزه صنایع سنگین

طاهر روحی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز بحث ارز را یکی از چالش‌های اساسی فعالان اقتصادی دانست.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور معاون وزیر صمت در استان گفت: در جریان بازدیدهای امروز مشکلات صنعت استان از جمله فرسودگی ماشین‌آلات مطرح شد.

روحی با بیان اینکه استان آذربایجان‌ شرقی، ظرفیت بالایی در حوزه صنایع سنگین دارد، تاکید کرد: با بهره‌گیری از این ظرفیت می‌توان بسیاری از نیازهای داخلی را تامین کرد.

جمشید برزگر، نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز بر لزوم هم‌فکری و هم‌اندیشی برای حل مشکلات فعالان اقتصادی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی استان آذربایجان‌شرقی، بسیار فعال است، ابراز امیدواری کرد: با همکاری بیشتر مسئولین دولتی، این بخش فعال‌تر شده و با قدرت بیشتری پیش برود.

مسعود بنابیان؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز خواستار توجه جدی به خواسته‌های بخش خصوصی شد و افزود: کم‌توجهی به بخش تولید باعث بروز احساس نارضایتی و ناامیدی فعالان اقتصادی شده است.

صابر پرنیان، مدیرکل صمت استان آذربایجان‌ شرقی ضمن ابراز خرسندی از حضور معاون وزیر صمت در تبریز، به وجود مشکلات متعدد در زمینه واردات کشنده‌ها به کشور اشاره کرد و  خواستار اعطای مجوزهای لازم برای واردات کشنده‌ها به شرکت‌های بزرگ تولیدی شد تا از جولان دلال‌ها در این زمینه جلوگیری شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، با تاکید بر فرسودگی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی گفت: در چنین شرایطی که نیاز به واردات تجهیزات جدید ضروری است، ثبت سفارش برای واردات بسیار دشوار و زمان‌بر است. فتاح‌زاده همچنین خواستار صدور مجوز از سوی دولت برای واردات در برابر صادرات شد.

مهدی امینی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز گفت: واحدهای صنعتی در حال حاضر سخت‌ترین روزهای خود را طی می‌کنند.

وی ضمن انتقاد از نبود متولی واحد در بخش صنعت گفت: ناترازی انرژی، صدور بخشنامه‌های متعدد، مشکلات حوزه تامین اجتماعی و مالیات و… حرکت بخش خصوصی را کند کرده است.

امینی با بیان اینکه واحدهای تولیدی برای ادامه فعالیت نیازمند سرمایه در گردش هستند، از سیاست انقباضی بانک‌ها و عدم همکاری با بخش خصوصی در زمینه اعطای وام ابراز ناخرسندی کرد.

فرسودگی ماشین‌آلات عامل هدررفت انرژی در صنایع

یونس اکبرپور پایدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، یکی از معضلات بخش تولید را فرسوده بودن ماشین‌آلات و عدم ورود تکنولوژی به کشور عنوان کرد و افزود: این امر باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات داخلی شده است.

وی ادامه داد: به‌دلیل فرسودگی ماشین‌آلات میزان مصرف انرژی در بخش صنعت کشور، بالاتر از میانگین جهانی است.

پایدار افزود: اگر دولت مجوز واردات دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید را بدهد، ناترازی انرژی در کشور به حداقل می‌رسد.

وی با اشاره به ظرفیت‌ بالای صنایع استان از جمله ماشین‌سازی تبریز، ایدم و چرخشگر تاکید کرد: از توان این واحدهای صنعتی می‌توان برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور استفاده کرد.

پایدار  از دخالت دولت و قیمت‌گذاری دستوری خودرو انتقاد کرد و این رویه را مانع از توسعه این صنعت دانست.

افزایش بی‌رویه تقاضا برای دریافت کارت بازرگانی

جعفر محرم‌پور، دبیر اتاق تبریز در این جلسه گفت: یکی از چالش‌هایی که اتاق‌های بازرگانی کشور با آن درگیرند، افزایش تقاضا برای دریافت کارت بازرگانی است، بطوری که در حال حاضر تعداد صدور کارت‌ بازرگانی در استان ما نسبت به سال ۱۳۸۹ افزایش ۳.۳ برابری داشته است.

محرم‌پور در ادامه اظهار کرد: تا زمانی که ارز به سمت واقعی شدن و تک نرخی بودن حرکت نکند و ارز چندنرخی باشد، چالش‌های موجود رفع نخواهد شد.

دبیر اتاق تبریز با انتقاد از نبود اختیارات استانی در بسیاری از حوزه‌ها تاکید کرد: ثبت سفارش در حال حاضر پروسه‌ای طولانی دارد و باعث بروز مشکلات متعددی برای فعالان اقتصادی شده است.

وی با اشاره به فرسودگی ماشین‌آلات در بخش صنعت اظهار کرد: روند سرمایه‌گذاری در زمینه نوسازی صنایع و ماشین‌آلات از سال ۹۱ سیر نزولی یافته است و همین امر منجر به افزایش هزینه‎‌ها و کاهش کیفیت محصولات شده است.

گفتنی است، در ادامه این نشست نمایندگان بخش خصوصی به بیان چالش‌های خود پرداختند و مقرر شد، طی ماه‌های آتی با برگزاری جلسات تخصصی‌تر مشکلات آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

اتاق بازرگانی ، آذربایجان شرقی، تبریز، پایگاه خبری بامدادفردا،

مطالب مرتبط

21 شهریور 1402

امضای تفاهم نامه ۱۴۰ میلیون دلاری ارس در چین

21 اردیبهشت 1399

خسارت مالی، برداشت کشاورزان آذربایجان‌شرقی از کرونا

4 آبان 1398

پرورش گوسفند در چین با نرم افزار تلفن همراه

25 مهر 1398

باشگاه تراکتور مجوز حرفه‌ای بین‌المللی را اخذ کرد

21 اردیبهشت 1399

مشارکت یک میلیارد و ۳۰۰ میلون تومانی مردم تبریز در جشن گلریزان امسال

19 مرداد 1403

لزوم تبدیل دانشگاه ها به نسل سوم و کارآفرین

2 خرداد 1403

جزییات تشییع و تدفین پیکر نماینده ولی‌فقیه و استاندار آذربایجان شرقی

1 تیر 1400

حاشیه، بلای جان تراکتور

ارسال دیدگاه


نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

لغو پاسخ

آخرین اخبار

آرشیو خبر ها
  • ویژه اسلاید 5 مهر 1404

    هشدار سیل در شهرهای شمالی و شرقی آذربایجان‌شرقی

  • ویژه اسلاید 5 مهر 1404

    آزادی ۴۰ زندانی غیرعمد در آذربایجان‌شرقی

  • ورزشی 5 مهر 1404

    طلایه‌داران کاراته ایران، وحدت را در نخستین همایش خانواده بزرگ جشن گرفتند

  • ورزشی 5 مهر 1404

    مسابقه تیراندازی نیروهای مسلح در کلانشهر تبریز برگزار شد

  • ورزشی 4 مهر 1404

    واگذاری امتیاز تیم فوتبال مس‌سونگون تکذیب شد

  • ویژه اسلاید 4 مهر 1404

    بر عهد خود با ایثارگران و فرزندان شهدا ایستاده‌ام

پایگاه خبری بامدادفردا تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز جهان، ایران و استان آذربایجان‌شرقی را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد.

دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
مجوزها
;
شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید ...

  • telegram
  • eata
  • eata
  • sorosh
  • bale
  • watsapp
  • instagram
کلیه حقوق برای مدیران پایگاه خبری بامداد فردا محفوظ است. طراحی ،اجراء و پشتیبانی :مرکز طراحی سایت فــــا